Terug in de tijd!

Verenigde Staten, Williamsburg

Weer lekker geslapen. We staan weer op in een grijze wereld. En de weersverwachting voorspelt ook weinig goeds. Het beste er maar van hopen. Misschien dat het in de staat Virginia, waar een vandaag heen gaan, iets beter is. Aan de temperatuur ligt het niet. Eerst even een goed ontbijt genuttigd. We kunnen weer op weg. Rond kwart voor negen rijden we Williamston uit.

We rijden al snel door een groene omgeving. De wildlife refuge bij de Roanoke River. Vooralsnog is het droog. We zitten in een "Engelse hoek", met Engelse plaatsnamen. Het plaatsje Windsor is een juweeltje, met mooie oude panden en een nog werkende pindaverwerkingsfabriek.

We zitten ook in een "gelovige" hoek. In heel veel tuinen, zelfs bij de meest povere onderkomens, staan bordjes met de tekst "Thank you, Jezus". En een overkill aan kerken. Omdat we snelwegen mijden, rijden we al dagen tussen landerijen door en afgelegen plattelandsdorpjes. Weer eens wat anders dan doorjakkeren over de snelweg.

De roadpizza's die we tegenkomen zijn anders dan bij ons. Een hertje, vosje, wasbeertjes, schildpadden, slangen, gordeldiertjes, roofvogels enz. Dieren die je bij ons alleen in de dierentuin ziet, worden hier gewoon platgereden!

Op onze route zit, bij Surry, ineens een ferry. De Jamestown-Scotland ferry. Dit is weer eens wat anders tijdens onze reis. En tot onze verbazing is het nog gratis ook. Even uit de auto en uitwaaien op het dek.

Rond 1 uur zijn we bij ons hotel in Colonial Williamsburg. Te vroeg, eigenlijk, om al in te checken. Maar ik ga vragen of we de auto alvast mogen parkeren. Maar de kamer is al klaar, en we kunnen er dus al in!

Op de kamer even snel een broodje gegeten. Daarna naar het Visitors Center, om de hoek van het hotel. Het plan is namelijk om kaartjes, voor het grootste openluchtmuseum te kopen. Williamsburg is 1 groot authentiek, koloniaal dorp met oude huizen van rond 1730-1750, die allemaal, evenals de werkplaatsen bezocht mogen worden.

Bij het Visitors center wordt mij afgeraden, voor die paar uur, een kaartje te kopen. Voor een bezoekje je echt 2 à 3 dagen nodig! Je mag het dorp wel door wandelen zonder kaartje. Je kan alleen de rondleidingen niet meedoen.

Achteraf het beste advies van de dag. Bij elke rondleiding moet je wachten tot de volgende start. Dus soms moet je een kwartier of een half uur wachten tot de rondleiding begint. En bij elk huis, of werkplaats krijg je alle details te horen. Elke rondleiding op zich duurt in ieder geval ook een half uur. Wetende dat er minstens 30 gebouwen zijn waar een verhaal vertelt wordt, dan ben je wel 2 à 3 dagen bezig!

Wij lopen gewoon op ons gemak onze eigen route. Maar om 4 uur vinden we het gezegend. We laten ons met de shuttle weer afzetten bij het Visitors Center. Dan is het een klein stukje lopen naar het hotel. Tijd om weer eens te zwemmen. Het is absoluut niet zonnig, de temperatuur is een graadje of 23, maar het zwemwater is prima. Je moet alleen niet boven water komen!

Straks even kijken of we iets te eten kunnen vinden. En de dag van morgen voorbereiden.