Dagje van alles

Verenigde Staten, Williams Arizona

Vandaag geen lange route op het programma, dus hebben we diverse tussenstops ingepland, en rijden we hoofdzakelijk binnendoor.
Met een beetje pijn in het hart verlaten we het mooie gastvrije hotel, na een snel broodje en een zelf gezet kopje koffie op de kamer.

We gaan eerst richting Jerome, een oud, authentiek kopermijn stadje, met heel veel oude originele panden. Een oude hippiekolonie. Heel leuk om gezellig in rond te wandelen, en liggend in een mooie omgeving.

Daarna zijn we doorgereden naar Sedona. Ook een, van oorsprong, oud stadje. Gelegen in een werkelijk schitterende omgeving, omringd door hele hoge rode bergen. Alleen is Sedona wel heel toeristisch. Toch even lekker rondgeslenterd en een bakje koffie gedronken. Vervolgens de auto weer opgezocht en op weg naar onze volgende stop vandaag.

Dat is Oak Creek State Park, en dan vooral The Slide Rock Creek. Je rijdt weer door een prachtige omgeving. Echt een lust voor het oog.
Onderweg kom je allemaal Indian Markets tegen waar native americans hun eigen gemaakte waren verkopen. Leuk om ook bij een van deze marktjes te stoppen en te kijken / kopen.

Omdat het geen National Park is, maar een State park moeten we hier gewoon entree betalen. Maar omdat we de auto op de parkeerplaats zetten, en gaan lopen naar de slide creek moeten we $ 3 betalen bij de creek.
We zijn naar de kreek gelopen, en daar genoten van hoe anderen door de kreek glijden, door het koude water over de natuurlijke glijbaan. Leuk om gezien te hebben, misschien nog leuker om te doen, maar wij hebben ons er niet aan gewaagd.
We hebben geen kassa o.i.d. gezien, dus uiteindelijk hebben we ook niets betaald!

Op het wandelingetje terug naar de auto, even een stop gemaakt bij het winkeltje dat langs het wandelpad zit. Genoten van een heerlijk fruitijsje en daarna de auto weer in.
Op weg naar Sunset Crater en Wupatki National Monument State Park. Dit is feitelijk 1 park, dus 1x entree. Het is ook gewoon een National park, dus de pas is voldoende om binnen te komen.

Onze eerste stop was bij de Sunset Krater. Het is een spooky landschap met veel zwarte rotsen ( lava ) en vrijwel kale gladde zwarte berghellingen met heel af en toe een boompje.
Op de parkeerplaats hebben we even gelucht, en zijn vervolgens de korte trial rond de krater gaan lopen. Aparte omgeving en geweldig om daar middenin te lopen.

Daarna zijn we weer in de auto gestapt en onze route vervolgd, omringd door de zwarte bergen. Het ene park gaat naadloos over in het andere. Dus al snel zaten we in Wupatki en stegen tot ongekende hoogte, nl. ongeveer 3500 mtr. Dit keer tussen de dennenbomen.
In het Wupatki twee ruines bekeken van de native americans, waaronder uiteraard die van Wupatki zelf maar ook die van Wukoki. Indrukwekkende bouwwerken uit een ver verleden, midden tussen de rode bergen. Gelegen in een mooie omgeving.

Omdat het toch inmiddels 5 uur was hebben we de andere 3 ruines laten zitten, en zijn op weg gegaan naar Williams. Dit was toch weer ruim anderhalf uur rijden.
Dus rond kwart voor 7 konden we inchecken bij het Grand Hotel in Williams. Een grote naam voor een klein gezellig motel. Hartelijk ontvangen door de manager die helemaal lyrisch werd toen hij hoorde dat we uit Nederland kwamen. Hijzelf was al 40 keer in Nederland geweest. Daarom, zei hij, kregen we voor die nacht een speciale grote kamer. Bestaande uit twee afzonderlijke slaapkamers, en een keuken en badkamer. Morgen moesten we dan wel weer verhuizen naar een andere kamer. Dit was geen probleem, want dat doen we de hele reis al.

Op de kamer gekomen, hebben we eerst een wasje gedaan. Al het wasgoed op het koffer rek gedrapeerd en dit voor de airco geïnstalleerd. De rest van de was aan klerenhangertjes aan de deuren gehangen. Drogen maar !!

Er mocht op de kamer niet gerookt worden, maar er was een speciale rookplek / patio buiten met gemakkelijke stoelen waar je ook heerlijk je drankje kon drinken.
Een geanimeerd gesprek gehad met de manager en zijn vrouw. Daar hoorden we dat het net dit weekend “Bikerweekend” was in Williams. Vandaar dus al die dikke Harleys die voortdurend voorbij reden! En gelukkig maar dat ik al vroeg vooraf geboekt had!

Tip van de manager gekregen waar we een lekkere Amerikaanse steak zouden kunnen eten, dus zijn we daarheen op weg gegaan. Het is een leuk dorp met grappige winkeltjes. Dit keer met als extra dimensie al die mooie motoren en de mensen die daarbij hoorden. Onderweg naar de Diner hebben we wat souvenirs voor het thuisfront gekocht.
We hebben echt heerlijk gegeten bij een echte Amerikaanse diner met een hele leuke inrichting en een eigen brouwerij met verschillende soorten bier. Dit was het Cruiser Cafe Route 66. Op ons gemak weer teruggelopen naar het motel. Daar even gekeken naar de mogelijkheden voor de trip naar de Grand Canyon morgen en daarna weer lekker naar bed.