Lindos kan van de lijst.

Griekenland, Θεολόγος

De koffie automaat van de ontbijthoek was defect. Erger kan een vakantiedag niet beginnen. 😀 Gelukkig, gaandeweg het ontbijt werd hij hersteld, dus konden we alsnog ons bakkie tappen. Vandaag zijn we van plan om het eiland over te steken. Lindos stond nog op het lijstje als "must visit". Dus dat doen we nog maar even.

Om 9 uur in de auto. Bij Soroni nemen we de afslag de bergen in. Het eerste stuk is hoofdzakelijk tussen de olijfboomgaarden door. Daarna zijn we echt in de bossen, en in de bergen. Net na Dimilia bij Eleousa stuiten we op een soort plein met daaraan een redelijk grote kleurrijke kerk. Maar ook twee gebouwen. Waarvan één heel groot gebouw langs de hele lengte. Het is een, door de Italianen, die voor de Tweede Wereldoorlog eigenaren waren van Rhodos, gebouwd ziekenhuis. Daarna is het nog even een sanatorium geweest. Beide zijn inmiddels verlaten en langzaam vervallen ze steeds meer. Toch even uitgestapt en wat foto's gemaakt.

Onze reis vervolgd. En ons gevoegd bij de lange rij auto's onderweg naar Lindos. Het is ook niet meer het authentieke kustweggetje van 35 jaar geleden. Toen hadden we één dag een auto gehuurd, en daarmee naar Lindos gereden. Het is nu een drukke tweebaansweg, meer het binnenland in. Tijden veranderen!!

Kennen jullie die mop van die twee Nederlanders die naar Lindos gingen?? Inderdaad....., die gingen niet. Wat een gekkenhuis!! Boven het dorp stonden, op een grote parkeerplaats al minstens dertig bussen, en verschrikkelijk veel auto's. Iedereen uit die voertuigen schuifelden achter elkaar de berg af in 1 grote lange polonaise. Beneden in het dorp was geen parkeerplek meer vrij. En iedereen die van de berg af kwam lopen, kon aansluiten in de polonaise het dorp in en de berg op richting de burcht op de top.

Het leek wel de hadj in Mekka, of een gigantisch mierenhoop. Nu hadden we wel op wat drukte gerekend. Dat vinden we normaliter ook niet erg. Maar dit was zo extreem dat we het er benauwd van kregen. Dan maar geen burcht van Lindos bezichtigen boven op de berg!

We hebben de auto gedraaid en zijn het dorp ontvlucht. Van een hoog uitkijkpunt op de weg terug hebben we de burcht en de baai op de foto gezet. Zelfs vanaf daar zagen we de mensenmassa, die de tocht wel had ondernomen, op het bovenste niveau van de burcht door elkaar krioelen. Helaas pindakaas, geen Lindos voor ons.

Wij zoeken langs de weg terug een mooi strandje op, en gaan relaxen langs de zee. Het strandje vinden we bij Kalathos, in een mooie baai met wat parasolletjes en een eettentje, beachclub Blue Island. Wat een rust, heerlijk!!

Zo heerlijk dat we tot 6 uur zijn gebleven. Toen moesten we nog wel even 33 km terug door de bergen. Daar stoppen we nog even om een foto te maken bij het klooster van Agois Nektarios, met de plantaan ervoor die hol is aan de binnenkant, waardoor er een kamertje ontstaan is. Pas om 7 uur zijn we weer bij het hotel. Daar maar aan de borrel op het balkon voordat we ons gaan opfrissen voor het diner.
Morgen nog zo'n dag en dan zit de vakantie er alweer op. Nog even genieten!

Nog maar even genieten daar. Het weer is hier een stuk minder nu🫣

Jeroen 2023-06-29 10:34:40

We genieten van onze laatste dag. Zo'n graadje of 32. Maar met de zee erbij prima te doen.