Leeftocht en een dode vallei.

Verenigde Staten, Ridgecrest Californie

De rondreis gaat beginnen. Vandaag staat Death Valley op het programma, maar eerst moeten we nog op zoek naar een supermarkt voor de benodigde "leeftocht" voor onderweg. Daarom gaan we Las Vegas uit richting Red Rock Canyon en Pahrump.
Onderweg een Wallmart tegengekomen en daar ingeslagen: wegwerpkoelbox, water, broodjes, boter, beleg en drinken voor 's avonds in het hotel.

Al met al was het al kwart over 11 voordat we echt op pad gingen. Eigenlijk al wat laat, maar we zouden wel zien hoe we uitkwamen..
Bij Pahrump toch nog eens de tomtom geraadpleegd, want we konden Shoshone / Ridgecrest niet in de buurt vinden. Hij gaf rare aanwijzingen. Wat bleek, de tomtom zocht nog in Nevada, maar de plaatsen liggen in Californie.

Toen we daar achter waren, hadden we ook vrij snel de juiste route gevonden. Maar dan blijkt het toch nog een aardig stukje rijden naar Death Valley.
De route voert ons door een bloedheet, kaal en desolaat gebied, maar met zeker een eigen schoonheid.
Onderweg toch nog even de rust genomen om onze lunch te verorberen.

Net na Shoshone via Death Valley Junction / Amargosa zijn we het park binnengereden. Daar is gelijk een onbemand Visitors Center waar een Visitors Guide te krijgen is. Je kunt daar ook je entree betalen, maar wij zijn nog in het bezit van een geldige pas, dus dat laten we achterwege. Daar heb ik ook node gebruik moeten maken van een vreselijk vies, stinkend toilet ( heel onamerikaans!!) en zijn we vervolgens op weg gegaan naar Dante's View.

Dit (onmisbare!) uitkijkpunt van Death Valley ligt een aardig stukje van de doorgaande hoofdweg, en het is ook nog een doodlopende weg, dus je moet hetzelfde stuk terug om meer te zien van Death Valley.
Maar ..... het is het ritje meer dan waard!! Het laatste stuk van de weg heeft een stijgingspercentage van 15%, maar daardoor heb je een magnifiek uitzicht over Death Valley en Badwater.
Wat een mooi en wonderlijk uitzicht. Was weer even genieten en verbazen over de schoonheid van de natuur.

Daarna hebben we de route weer terug gevolgd naar de hoofdweg, waar onze volgende stop Zabrinskie Point was. Vanaf de parkeerplaats is het een aardige klim naar boven in de verzengende hitte, maar ook hier is het uitzicht het waard. Heel wonderlijke rotsen en uitzicht op de Valley. De moeite meer dan waard.

Inmiddels was het al drie uur, en we moesten nog een aardig stukje rijden naar onze overnachtingsplek. Na overleg hebben we besloten om de route door Death Valley te rijden zonder verdere tussenstops. Dat was op zich ook een hele onderneming want we hadden het advies opgevolgd om de airco uit te zetten, dus het was echt bloedheet in de auto ( buitentemperatuur was 47C). Maar de omgeving maakte veel goed.

De tomtom stuurde ons keurig richting Ridgecrest, maar bij de afslag Wildrose hadden we toch even onze twijfels. We werden namelijk een ruige, hobbelige, ongeplaveide weg opgestuurd, die uiteindelijk maar 1 km duurde voordat we weer op een goede weg terecht kwamen. Dus uiteindelijk had hij toch weer gelijk! Wel opvallend weinig verkeer op die route.

Bij Trona hebben we Death Valley weer verlaten, en daar werden we niet echt blij van. Wat een troosteloze, vervallen stad. Om 19.00u waren we uiteindelijk bij ons motel, America's Best Value Inn in Ridgecrest. Een nieuw en keurig motel, schoon en heerlijke bedden.
Wel werd ik er ( als roker ) nadrukkelijk op gewezen dat het hele complex, incl. parkeerplaats, rookvrij was. Dus roken mocht alleen op de stoep, voorbij het motel.
Een overtreding kwam je op een boete van $200 te staan.

Daarom zijn we maar gelijk een wandelingetje gaan maken. Onderweg een lekker shaved ice gekocht bij een karretje langs de weg. Ook zagen we onderweg een Denny's liggen vlakbij ons motel, dus we wisten gelijk waar we die avond zouden eten.
Om 11 uur ons heerlijke bed ingedoken, na deze eerste, vermoeiende dag van de rondreis.