Wel of geen COVID -19 test, that's the question.

Nederland, HARMELEN

Je zal toch bedacht hebben dat je, in deze Corona tijden, wel een week of twee naar Griekenland op vakantie zou willen!! Dat heeft in deze tijd toch wel wat voeten in de aarde. En er is hier en daar wel sprake van wat bureaucratische rompslomp. (Zei deze ambtenaar!!)

Net een week nadat ik geboekt had voor onze komende trip naar Zakynthos had de Griekse Regering, in al zijn wijsheid besloten, dat vanaf 17-08-2020 alle reizigers naar Griekenland een COVID-19 test moesten ondergaan. Deze test mocht maximaal 72 uur "oud" zijn, bij aankomst in Griekenland. Zonder testresultaat mag je Griekenland niet in. Ik had het idee om naar Cyprus te gaan laten varen, omdat daar die test (al) verplicht was. :-(
De test moest bij een speciaal lab worden afgenomen a raison van €90 p/p. Dit bedrag werd overigens volledig vergoed door de reisorganisatie.

We komen, als alles goed gaat, as. zaterdag om 10 uur plaatselijke tijd, dus 9 uur Nederlandse tijd aan op Zakynthos.
Dus na berekening van max. 72 uur, hadden we bedacht, gisterenochtend, woensdag 2 september, deze test in Utrecht bij een lab bij het FC Utrecht stadion laten afnemen.

Maar, hoe opmerkelijk, de Griekse regering heeft relatief snel na 17 augustus, de verplichte test weer afgeblazen per 1 september. Dus de inschrijving/registratie bij het lab en de kosten zijn allemaal voor niets geweest! Dit scheelde ons gisteren wel een ritje naar Utrecht, en we hoeven ook niet gespannen af te wachten of we de gunstige uitslag op tijd voor de vliegreis binnen hebben.

Restte ons nog slechts het invullen van het (ook verplichte) PLF formulier. Hierin laten we de Hellenic Republic weten wie we zijn, wanneer we komen, met wie we vliegen, en waar we zullen verblijven. Mocht het nodig zijn kunnen ze ons dan in ieder geval bereiken.
Als het goed is krijgen we morgen, na middernacht, een QR code doorgemaild, die we moeten kunnen tonen aan de Griekse douane bij aankomst in Griekenland, als bewijs dat we het formulier hebben ingevuld. (Voor alle zekerheid ook de bevestigingsmail, dat we het formulier hebben ingevuld, ook maar afgedrukt!)
Ook moeten we allebei een RIVM gezondheidsverklaring invullen in tweevoud , die we in papieren vorm moeten meenemen naar Schiphol, en daar bij het inchecken moeten laten zien.
Er wordt ook verwacht dat je voor de vlucht online incheckt, zodat op Schiphol zo weinig mogelijk handelingen moeten worden verricht. Maar als dat allemaal is afgevinkt, hoeven we zaterdagochtend vroeg alleen de mondkapjes paraat te hebben, de koffers te pakken, een zonnig gezicht op te zetten, en vertrekken naar Zakynthos.
Laat maar komen die zon. heerlijke temperaturen en even 14 dagen los van alles. Maar nog steeds: CORONA VOLENTE!!