Naar de Zwarte Canyon.

Verenigde Staten, Montrose CO

Rustig opgestaan en ontbeten. Vandaag gaan we eerst een stuk rijden, en pas in de omgeving waar we overnachten gaan we naar een park, om het een en ander te bekijken. Als we teruggaan na het ontbijt, gaat de kamerdeur niet meer open. Ook de schoonmaakster lukt het niet. Pas als de man met de Masterkey komt lukt het, gelukkig.

Omdat we geen overladen programma hebben en het heerlijk zonnig weer is, besluiten we om de route binnendoor te rijden. Dat betekent even een klein stukje terug over de snelweg naar Glenwood Springs. Vanaf daar gaan we binnendoor. Via de Scenic Byway, de West Elk Loop.

Onderweg bij Redstone komen we een hele rij oude coke-ovens tegen. In het verre verleden gebruikt om van steenkool cokes te maken die werd verscheept door Amerika maar ook naar Korea. En dat vanuit een miezerig plaatsje als Redstone.

Daarna stijgen we tot grote hoogte op de McLure pas. Tot ruim 3000 meter, en dat voelen we aan de oren. Zodra we weer gaan dalen zitten we gelijk in een ander gebied. De hele hoge bergen laten we achter ons. Maar nog steeds heel mooi.

Bij Somerset komen we langs een hele grote, nog in werking zijnde, mijn. Waar bij ons de mijnen allang gesloten zijn, produceren ze hier nog gewoon door. Bergen zwarte kolen liggen klaar voor vervoer.

Dat brengt me gelijk bij ons echte doel van vandaag. Black Canyon of the Gunnison National Park. Dit park ligt naast Montrose waar ons hotel voor vannacht staat. Dus lekker makkelijk. Omdat we binnendoor gereden zijn, en we zo giga veel fotostops gemaakt hebben, zullen we pas rond 1 uur daar zijn. Dan hebben we er zo'n 4 uur overgedaan.
Rond 1 uur zijn we in het park. Wat een geweldig indrukwekkende natuur weer. Ik weet het, ik val in herhaling maar als je het gezien hebt, snap je mijn euforie. Op de foto's komt het toch minder over, helaas. Om 4 uur hebben we de route tot het eind volbracht. We hebben niet alle stops en trails gedaan. Maar wel diverse aanbevolen trails en stops.

Dan is het vanaf het einde toch weer een heel stukkie terug naar de bewoonde wereld. Maar rond 5 uur zijn we ingecheckt in ons Stay Wise Inns hotel in Montrose. Even de mobiel weer een boost geven, want die is praktisch leeg door het vastleggen van al dat moois op de gevoelige plaat. Dan gaan we op pad om wat te shoppen en te eten. Ze komen hier overigens al volop in de stemming voor Halloween. Dat is in de winkels goed te merken. Vanavond verder nagenieten van deze geslaagde dag.

Weer prachtig! Ik geniet mee hier 🥰

Sharon 2023-09-17 08:35:49

Dat is fijn, daar doe ik het ook een beetje voor!😘

lee-en-han-reizen 2023-09-17 15:10:02

Strak blauw… wat een diepten… Die meneer dat ben jij toch Leonneke?

Jeannette 2023-09-17 20:27:06

Bijna onnatuurlijk strak blauw, doet bijna zeer aan je ogen.😉 En die meneer is inderdaad Leon. Kus Leon en Hannie