Maankraters en watervallen.

Verenigde Staten, Hagerman Idaho

Lekker geslapen in onze Wild West kamer. Alleen het ontbijt viel wat tegen met, op zich, heerlijke broodjes, die in de magnetron moesten worden verwarmd. En dan wordt het gewoon een kleffe hap! Beetje jammer, maar daar komen we wel over heen.

We zijn klaar voor de volgende stap in onze reis, maar de receptie gaat pas om half 9 open. Dan maar alvast in de auto naar de route gekeken. Onze eerste stop vandaag is Craters of the Moon National Monument. Dat is dus eerst nog anderhalf uur rijden. En dat gaat door een Nederlands landschap, als je tenminste de bergen aan de horizon wegdenkt.

We komen door Arco, een dorpje van 995 inwoners. In 1955 had de Amerikaanse regering bepaald om daar een proef te doen. De proef was de vreedzame toepassing van atoomenergie te testen. Voor verlichting en huishoudelijk gebruik.
Waarom daarvoor in hemelsnaam dit dorp is uitgezocht en niet een ander dorp, Joost mag het weten. De uitslag van de test werd ook niet wereldkundig gemaakt op de informatieborden.

Rond 11 uur zijn we bij Craters of the Moon National Monument. Eerst even bij het Visitor Center de tijdelijke permit halen om evt. de grotten in te gaan. Daarna het lava landschap in. Daar begonnen met het lopen van twee trails.

Daarna een geweldige bult met zwarte lava beklommen, de Inferno Cone genaamd. Daardoor hadden we een geweldig uitzicht over de omgeving. Ook zijn we naar de Indian Tunnel gelopen, een lava tube die gedeeltelijk al was ingestort. We hebben ons niet gewaagd aan de klim- en klauterpartij door de tube heen.

Toen was het tijd voor de lunch, en daarvoor een picknick tafel opgezocht.
Na de lunch hadden we het wel gezien in het park. Op naar Twin Falls voor een mooie waterval en een mooie route.

Idaho, de staat waar we nu doorheen rijden, is een echte landbouw staat met grote landerijen. Het ziet er ook wel wat Nederlands-vlak uit.

In Twin Falls maken we een stop bij de Shoshone Falls, de Niagara Falls of the West, zoals ze ook wel genoemd worden.
Omdat we al wat verder in het seizoen zijn, vertoond de hoefijzer vorm al wat hiaten. Volgens de overlevering, kan het hoogzomer opdrogen tot een miezerig stroompje. Ik ben blij dat ik hem in redelijk volle glorie heb gezien. We vinden hem allebei redelijk indrukwekkend.

Daarna hebben we de Scenic route gereden naar Hagerman, onze slaapplaats vandaag. We zitten in een simpele maar leuke cottage in een State Park, genaamd Billingsley Creek. En de cottage heeft ook uitzicht op de kreek. Een leuke en rustgevende plek.

Dat gaat wel weer lukken vandaag.

Beste Lee en Han, met veel plezier lees ik jullie reisverslag ter voorbereiding op onze reis in 2023. Is lees dat jullie met regelmaat overnachten in een cottage. Zijn deze geboekt op eigen initiatief of via een reisorganisatie? Met vriendelijke groet Carina

Brinkusa 2022-07-27 09:46:26

Hallo Carina, Ik zet eerst in grote lijnen onze reis uit, en ga daarna zoeken naar overnachtingsmogelijkheden in en rond de plaatsen waar we denken te gaan overnachten. Ik probeer altijd om ook bijzondere overnachtingen op te zoeken. Ik zoek ook op verschillende sites (Booking, Expedia enz) maar ook zeker (via de VVV) bij de plaats zelf. Dan kom je ook soms leuke verrassingen tegen. succes met de voorbereiding !!

lee-en-han-reizen 2022-07-27 15:10:07

Hoi, zeker de moeite waard om op zoektocht te gaan naar leuke overnachtingsplaatsen. We hebben onze Amerika reizen ( 7 stuks) altijd via een reisbureau geboekt. Dank voor je reactie.