Brandend zand.

Verenigde Staten, Alamogordo NM

Gisteren wat vroeger gaan slapen waardoor we vanmorgen fris en fruitig om kwart voor 7 naast ons bed stonden. Even contact gehad met mijn moeder over haar aanstaande verhuizing. Daarna even wat zoete broodjes en koffie gepakt. Dat was t hele ontbijtbuffet namelijk vanmorgen.
Daarna om kwart voor 8 al onderweg, en weer begeleid door de zon.

We moeten nog ontbijten, maar er zijn weer geen restarea onderweg.
Dus hebben we de auto net voor Hondo geparkeerd bij een verlaten benzinestation /garage. Wat rond gelopen en foto's gemaakt van de omgeving. Leon gluurde telkens naar binnen bij de garage. Bleek er iemand binnen aan het werk te zijn.

Deze meneer deed op een gegeven moment de deur open en vroeg ons binnen te komen kijken. Het was een, van oorsprong, Engelse immigrant. Had al op verschillende plekken gewoond in Amerika vanaf eind 50 er jaren. Hij was inmiddels 78 jaar. Hij maakte beelden van staal, waarvan er buiten enkele stonden. Maar ook zelf bedacht speelgoed en een muziekinstrument. Het beeld waaraan hij al 3 jaar werkte, was groot en zo lang als de garage. Hij hoopte hem in oktober af te hebben. Wist alleen nog niet hoe hij het uit de garage moest krijgen.?
Was even een leuke onverwachte ontmoeting.

We vervolgen onze weg door een bergachtig bosgebied richting Alamogordo.
Op een gegeven moment zien we in de verte al het wit glinsteren van onze bestemming. White Sands National Monument. Een woestijn met ( onnatuurlijk ) wit zand. Afgelopen maand zijn daar nog twee Fransen tijdens een trail van de dorst omgekomen !
We zijn er om 11 uur en gaan de loop rijden. Af en toe stappen we uit, en lopen een stukje. Het zand is, verrassend genoeg, niet echt warm!

Al is het hoogzomer qua temperatuur, het vertier is hetzelfde als in Oostenrijk op bergen met dezelfde kleur. Op een schotelslee van de berg af!
De Amerikanen hebben een extra dag vrij vandaag, want het is Labourday. Dus het is redelijk druk in het park met bbq'ende families. Rond half twee rijden we weer richting motel, nadat we nog wel geluncht hebben op een picknickplaats in White Sands.

Net voor tweeën arriveren we bij het motel. Een echte Classic Inn! Maar 25 kamers in een u-vorm, en een kantoortje uit het jaar prik. Hoewel we konden inchecken vanaf 1 uur, is onze kamer nog niet klaar!
We besluiten om eerst dan maar wat boodschappen te doen. Na een klein uurtje terug, en toen was de kamer wel gereed. Ik zie verder nergens auto's staan, dus er zijn verder (nog) geen gasten.
Op de kamer zelf is weinig aan te merken, overigens.

Daarna weer op zoek naar t oude stadscentrum. Maar we kwamen eerst terecht bij het NM Space en Science Museum. Vond Leon wel interessant. Maar deze sloot weer om 5 uur!! Anders zou t weer een driekwartier spurt door het museum worden.
Buiten was echter ook van alles te zien en te fotograferen. Dus daar even rondgezworven.

De lucht begon, net als gisteren, weer te betrekken. Dat konden we zo hoog op de berg goed zien. Zeker boven White Sands zagen we vanuit de verte onheilspellende bewolking. Verder had het geen invloed op de temperatuur, het bleef gewoon goed warm.

Over het oude stadscentrum kan ik kort zijn! Zie diverse voorgaande verslagen. Ook hier weer geen aandacht voor het erfgoed.

Vanavond maar eens de blikvoorraad verwarmen in de magnetron als avondmaaltijd. En de mogelijkheden voor morgen in Albequerque bekijken. Vanavond hebben we dan toch nog een flinke regenbui gehad, maar daardoor is het niet afgekoeld!!?