Golden Gate in de herkansing!

Verenigde Staten, Monterey Marina CA

Lekker "uitgeslapen" tot 8 uur. Daarna gedoucht op ons gemak. We hebben weer een motel inclusief ontbijt. Dus ook daar de tijd voor genomen. Inderdaad, we hebben geen haast, want we gaan nog een ultieme poging wagen de Golden Gate in volle glorie te aanschouwen.

Aangezien het volop ochtendspits is heeft het geen zin ons te haasten en vervolgens op de freeway achteraan aan te sluiten. Het is vies, druilerig weer, waar je ook niet vrolijk van wordt.

Als we rond kwart over 9 wegrijden is het nog wel druk, maar we blijven wel rijden. Het weer is slechter dan gisteren met bewolking en zonder zon dus ik vrees het ergste. Op weg naar Hawk Hill op een lager gelegen punt hebben we een prachtig zicht op de skyline van San Fransisco.

Opnieuw bij Hawk Hill gestopt, het enige verschil met gisteren is dat er geen ijzige harde wind waait. Een jogger die de berg afkomt waarschuwt al dat het zinloos is om naar boven te lopen. Om zijn woorden te herhalen: It is totaly white out up there! Eigenwijs als we zijn, toch naar boven gelopen. We hadden ons inderdaad de moeite kunnen besparen.

Wat nu? Toch een poging gewaagd langs Conselman Road om iets van een uitzicht te hebben. Ook dit gaat niet lukken. Dus op naar het Visitorcenter van Marin Headlands. Misschien worden we wat wijzer op de kaartjes van het gebied.
Daar besluiten we om richting Fort Baker te rijden, omdat dat lager ligt, en we misschien zicht hebben op de skyline van SF.

De normale route is afgesloten, dus we worden omgeleid. Op die route komen we een afslag tegen naar een parkeerplaats, half onder de oprit naar de Golden Gate. En wat zien we ineens? DE BRUG zoals wij hem in ieder geval nog nooit gezien hebben. Weliswaar nog steeds niet in volle glorie, maar het komt in de buurt.

We maken foto's van alle kanten. We kunnen, via een trap, onder de brug door naar de kant waar we eerder gestaan hebben, een paar jaar geleden op een druilerige zondagmorgen. We hebben, wat ons betreft, ons doel bereikt. Dus Fort Baker laten we voor wat het is, en we stappen, voldaan, weer in de auto. Op naar andere bestemmingen.

Omdat we niet via de Golden Gate (= tolweg) en door het centrum van SF onze weg willen vervolgen worden we weer gedeeltijk teruggeleid richting San Rafael. En komen we terecht op de San Francisco Bay brug met de rijbanen gescheiden op twee verdiepingen, die we net nog in de verte, in de skyline, zagen liggen.

We rijden verder, langs de rand van San Francisco Bay, met opnieuw een spectaculair uitzicht op de stad. Jammer alleen dat het zo druk is.

Een tijdje uit de ergste drukte rijden we dwars door Silicon Valley, met alle grote namen, met nog grotere kantoren. Het weer is heerlijk opgeklaard, met een lekker zonnetje erbij.

In Redwood City hebben we een bezoekje op het programma staan van. We gaan naar de Pulgas Water Temple. Het is niet eenvoudig te vinden. Maar een stuk doorgereden en uiteindelijk de parkeerplaats gevonden.

Het gebouw is een ietwat kitscherig gebouw voor de watervoorziening van SF uit 1934. Het is in de vorm van een tempel met grote pilaren, en ligt in een rustige parkachtige omgeving. Even lekker rondgewandeld. Op een bankje bij de parkeerplaats onze lunch gemaakt en in een lekker zonnetje opgegeten.

Daarna weer de weg op richting Monterey waar we vandaag overnachten. We proberen weer de route langs de kust te vinden. Dat is nog niet zo eenvoudig, maar we proberen in ieder geval de snelweg te mijden. Dan zien we iets meer van de omgeving. Dat lukt dus niet echt.

We belanden gewoon op de 101. Die is overigens aanmerkelijk drukker dan we de afgelopen week gewend waren.
Vanaf de 101 worden we van de ene naar de andere highway gestuurd. Het enige dat we dus te zien krijgen zijn de oplichtende achterlichten van de auto's voor ons. In deze wel heel vroege avondspits, om half 3 's middags!
Uiteindelijk wordt het wel iets minder druk. Maar een binnendoor route krijgen we er via de Tomtom niet uit😡.

Inmiddels is het weer ook in mineur. Het is bewolkt, somber en het regent af en toe. Bij Santa Cruz komen we rond half 4 in een langzaam rijdende sliert terecht. Het schiet echt niet op. Pas om 4 uur als we langs een towtruck, met kapotte auto erop, gereden zijn kunnen we weer doorrijden. Ik ben bang dat een uurtje of wat aan het strand bij Monterey er niet meer inzit. Ook gezien het weer!

Bij Moss Landing State Beach even gestopt om het adres van het motel op te zoeken. Terwijl Leon het duin overspurt, sta ik te genieten van een paar zeehondjes die aan het spelen zijn in een stukje binnenzee. Ik krijg ze natuurlijk weer niet op de foto.

Rond 5 uur checken we in bij Motel 6 Marina Monterey. Om de hoek zitten Walmart, waar we even spullen gaan halen voor een stevig ontbijt morgen. We gaan namelijk op walvisvaart! ! En volgens kenners moet je dan goed eten. Eerst gaan we vanavond bij Denny's eten. Die zit op het terrein van het motel.
Ben benieuwd naar morgen🐬🐳

Spannend wat de walvisvaart betreft......