Mormonen in Salt Lake City.

Verenigde Staten, Salt Lake City Utah

Weer bijtijds op, want we moeten eerst een stuk rijden voor we in Salt Lake City zijn. Lekker gedoucht en de (schone) spullen de auto weer in. Daarna een redelijk uitgebreid ontbijt bij het motel gegeten. Om kwart over 8 de weg op voor de rit van ongeveer 3 uur. Het is bij vertrek fris en bewolkt, maar gaandeweg de mooie rit klaart het weer op.

Rond Salt Lake City is het wel wat drukker op de weg, maar verder goed te doen.Rond 11 uur zijn we bij ons hotel voor vannacht, Het Crystal Inn Hotel. We zijn daar naar binnen gelopen om te vragen of we de auto daar alvast mochten parkeren. Dit vonden ze geen enkel probleem, we kregen een parkeerkaartje voor op het dashboard, en een plattegrond van de stad. Na een slok drinken zijn we aan de (warme) wandeling richting Temple Square begonnen. We kwamen echter eerst terecht bij het City and County Building, wat achteraf gezien de heel verkeerde kant op was.

Het was een heel groot en mooi gebouw waar we helemaal omheen gelopen zijn. Aan de voorkant vertelde een vriendelijke meneer ons, dat je gewoon het gebouw in mocht, dus dat hebben we ook gedaan. We konden gewoon overal vrij rondlopen, en we kwamen uiteindelijk op de verdieping van de burgemeester. Daar stond een aantal vitrinekasten met giften aan de stad van de Olympische Spelen van 2002. Was leuk om te bekijken.

Daarna zijn we weer naar buiten gelopen naar het moderne park aan de overkant. Daar kon je, via een loopbrug, naar de bovenkant van het gebouw, de bibliotheek, lopen. Vanaf daar heb je een mooi uitzicht over Salt Lake City. Daar vandaan zijn we door een zakendistrict gelopen, waar oude en nieuwe gebouwen mooi en gebroederlijk naast elkaar staan. We blijken echter ergens links van Temple Square te zitten, maar uiteindelijk hadden we de goede route gevonden.

Na al dat lopen hadden we wel trek gekregen, dus vlakbij Temple Square, tegenover het huis met de Leeuw, een heerlijk vers belegd broodje gegeten. Daarna het plein, dat volledig ommuurd is met vier ingangen, verder gaan onderzoeken. De Mormonen die daar rondlopen zijn er makkelijk uit te pikken. Grotendeels in pak, ondanks de warmte, maar in ieder geval een overhemd met of zonder stropdas en lange broeken, dat geldt voor jong en oud. Alle dames dragen een jurk, maar wel redelijk modern allemaal. Je wordt vriendelijk bejegend, en de gastvrouwen willen je graag meer vertellen over dit Mormoonse bolwerk. Wel hebben ze, als ze "in dienst" zijn, allemaal een bijbel in de hand. Ze zijn allemaal bijzonder vriendelijk, en proberen niet echt om zieltjes te winnen.

Bij de tempel zelf is het een drukte van belang, en we tellen al gauw vier bruidsparen, met bijbehorende ( grote ) families. Ze hebben allemaal in ieder geval mooi weer op hun trouwdag.
Het tempelcomplex ligt er zeer verzorgd bij met veel groen en bloemen. We hebben alles rustig bekeken, en zijn daarna weer de ommuurde enclave uitgegaan. Aan de overkant van de zuidingang begint het City Creek Winkelcentrum. Daar zijn we even gaan shoppen voor een nieuwe handtas, die ik vond als dag aanbieding. Een tas van Ecko voor maar $20,00 bij Macy's. Daar ga ik veel plezier van hebben.

Daarna op ons dooie gemakkie ( het is tenslotte aardig warm! ) terug geslenterd naar het hotel. Ingecheckt en een mooie kamer gekregen. Het is sowieso een mooi en vriendelijk hotel met behulpzaam personeel, en op een gunstige locatie.
Aan de ene kant van het hotel zit een McDonalds, en aan de andere kant een Denny's. Op loopafstand, downtown met nog een heleboel restaurants.
Wij hebben deze avond voor Denny's gekozen, voor een lekkere, betaalbare maaltijd. Na het eten nog een stukje gewandeld in de zwoele avondlucht.
Daarna het logboek bijgewerkt en de reis van morgen vast bekeken, daarna......welterusten.