Winter, weer een berg en weer zomer.

Verenigde Staten, New Castle CO

Bij vertrek uit Black Hawk is het een graadje of 8, dus lijkt het winter te worden. De neerslag is nog wel gewoon regen. We gaan weer op pad. Ook deze keer naar een vooraf besproken attractie. Ook voor de Scenic Byway over Mount Evans was een tijdslot noodzakelijk. Dat hebben we thuis al besproken. Ons tijdslot is van 8 tot 10 uur. Dus bijtijds op pad.

Het regent flink en het is nog wat schemerig met laaghangende bewolking, als we iets voor 8 uur wegrijden uit Black Hawk. Onze bestemming zouden we rond half 9 moeten bereiken, dus ruim binnen het tijdslot.

Onderweg de berg op gaat de regen over in natte sneeuw. Tegen de tijd dat we bij de ingang van de echte route zijn is het gewoon sneeuw. En helaas, in tegenstelling wat er in het dorp op de borden stond is de weg, verder naar boven toe, gesloten. De omgeving is wit, en de temperatuur rond de 0°! Wij zijn natuurlijk weer zwaar underdressed.

Volgens de ranger, die uit het hek komt, waren er wat auto's naar boven geweest maar de condities waren erg slecht en gevaarlijk. En het zou, gaandeweg de dag, alleen nog slechter worden. Dus, helaas pindakaas, de verplichte reservering van het tijdslot, à raison van $12, kunnen we in dit geval als donatie aan het park beschouwen.

Op de weg naar beneden maken we, in de regen, nog wel wat mooie foto's van de omgeving van Mount Evans. Dan hebben we in ieder geval de foto's nog!

We moeten nu alternatieven gaan bedenken, want we hadden verwacht een uurtje of wat zoet te zijn op Mount Evans. Misschien wat uitgebreider vertoeven bij de andere mogelijkheden op de lijst. We gaan kijken.

Onderweg een pittstop voor een plasje en een warme koffie bij een benzinestation. We rijden door ski-gebieden met volop liften. Maar nog niet in gebruik. Op de toppen ligt al sneeuw, maar beneden nog niet. Dat zal niet al te lang meer duren, want we rijden af en toe op grote hoogte, zo' n 3500 meter. En daar valt de winter meestal wat vroeger in.

De regen lijkt tijdens de reis wat minder te worden, het wordt iets lichter, en de temperatuur kruipt langzaam iets omhoog. We rijden door zo'n mooie en afwisselende omgeving dat ik foto's blijf maken.

Rond twaalf uur een rest-area opgezocht voor de lunch. Nu weer in de stralende zon. Na verschillende foto-momentjes vlak bij ons alternatieve doel, zijn we rond kwart over 1 in de omgeving van Aspen CO. Maar wij zijn in Glenwood Springs.

Zoals de naam al doet vermoeden een stadje met hot springs. Dat is dan ook gelijk de oplossing om de uren van vanmorgen te compenseren. We gaan onze huid eens verwennen en even lekker onderdompelen in warm en mineraalrijk water. Het is een heel groot bad, alleen niet zo bloedheet water als de hot springs van een paar jaar geleden. En we gaan ook zeker van de zon genieten, alhoewel die nog niet heel warm is. We hebben wel direct een vakantie gevoel.

Iets later begint het met grote spetters te regenen. De gemiddelde bezoeker pakt gelijk alles op en verdwijnt richting kleedkamer. Wij pakken ook alles op om het op een droog plekje te leggen. En we gaan zelf in het warme water zitten. Dan weer de zon in om op te drogen.We moeten toch onderhand richting New Castle, onze overnachtingsplaats. Daar weer even een hapje te eten gehaald bij de plaatselijke super. Warme kip, ijsbergsla en een toetje. We kunnen tenslotte niet elke dag aan de kreeft en de krab.šŸ¤£.

Vanavond weer even een wasje, dat moet tenslotte ook gebeuren. Morgen weer nieuwe avonturen.

Nou ik vind het stoer wat jullie allemaal ondernemen ā€¦. Maar van de andere kant zie je wel heel veel en maak je zo van alles meeā€¦ Regen sneeuw en dan ook weer de ā˜€ļøā€¦ Groetjes Limburg

Ans 2023-09-16 06:59:47

Prachtige foto's weer

Sharon 2023-09-16 10:04:09

Mooi gebied hƩ Sharon. Dan krijg je ook mooie foto's! En Ans, we maken inderdaad van alles mee. Dat is ook wel een ervaring.