Net als in de film!!

Verenigde Staten, Blanding Utah

Heerlijke nacht achter de rug en om half 8 wakker geworden. Ontbeten met onze eigen broodjes en koffie buiten op onze patio. Er zat nl. geen ontbijt bij deze overnachting.

Om half 9 uitgecheckt, en op naar o.a. Monument Valley. Het eerste stuk is vergelijkbaar met de route gisteren. Grote lege vlakten, met hier en daar een verzameling huizen. Sporadisch een tipi en de traditionele achtkantige Navajo huizen, de zg. Hogans.

In de buurt van Kayenta veranderd het landschap, met grote rotspartijen plompverloren midden in de vlakten. Rond 11 uur zijn we bij Monument Valley. De filmset voor menig western en reclamefilm.

Om half 12 beginnen we aan de rondrit door de vallei. Dit is een onverharde weg van 17 miles door het park. Er moet af en toe wel flink gestuurd worden om de bulten, kuilen en stenen te ontwijken.
Om half 1 vinden we in de Valley een picknick tafel tussen al dat "natuurgeweld". Daar de lunch gebruikt. Na nog wat laatste stops, waar bijna overal kraampjes met sieraden e.d. van de Navajo staan.

Ik denk nog een mooie deal te maken met een ring met turquoise steen. Hij staat in een bak met oorbellen enzo voor $25. Dat vind ik wel een schappelijke prijs, en hij past ook nog. Nogmaals gecheckt bij de jongeman achter de kraam of de prijs klopt, en afgerekend. We zitten net in de auto, als de vader van de knul naar ons toekomt. Zijn zoon had een foutje gemaakt. De ring was $55, en dat was ons teveel. Wij ons geld terug, hij de ring terug.

Half 2 rijden we Monument Valley weer uit, richting Mexican Hat, via de Scenic Byway 163. Daar de rots gezien, waaraan Mexican Hat zijn naam dankt. Dit was echter zo'n onbeduidende rots dat ik hem niet eens gefotografeerd heb!!

Vervolgens de afslag genomen naar Goosenecks State Park, een soort Horseshoe Bend. Was leuk om te zien, maar Horseshoe Bend is absoluut mooier. En daar hoef je ook geen entree te betalen, alhoewel het hier maar $5 was.

Daarna vertrekken we richting Natural Bridges National Monument.
En of we nog niet genoeg onverhard hebben gereden, gaan we door de bergen met haarspeldbochten en dat 3 miles onverhard met kuilen en bulten. Not my cup of tea! Maar ook dat hebben we gered. De rest van de route is vrij braaf, door lage heuvels en bossen. Om vier uur arriveren we bij Natural Bridges.

We hebben de loop gereden met de uitzichtpunten van de drie natuurlijke bruggen. Hier en daar een stuk gewandeld, en een wat langere trail gelopen naar ruïnes van Ananzi huizen in een rotswand. Om half 6 hadden we alles gezien. Dat was park nummer 3 vandaag!

Nu op weg naar Blanding Utah, onze overnachtingsplaats vandaag. Dat is nu nog een uurtje rijden, dus we zijn wat later vandaag. We rijden nog steeds door gebieden waar het vee gewoon los loopt, en je dus altijd alert moet zijn op overstekende paarden, koeien en schapen . Dit maal liep er een kudde koeien langs en op de weg. Even vaart minderen dus!

Rond half 7 ingecheckt bij Stone Lizard motel. Een schattig, keurig onderhouden "Old school" motel, met mooie binnentuin.
Omdat het zondag is vandaag, zijn er niet veel eetgelegenheden open. Wel een steakhouse op loopafstand, maar die sluit ook weer om 9 uur.
Daarom eerst maar gaan eten, en de rest van de avond benut om dit verslag bij te werken, en in te lezen voor morgen.