Bryce Canyon, geweldig!

Verenigde Staten, Panguitch Utah

Na een heerlijke nacht slapen staat onze een na laatste dag van de rondreis op het programma. Eerst even lekker ontbeten in de lobby van het motel, waar we keuze genoeg hadden.
Vervolgens in de auto, op weg naar Bryce Canyon over opnieuw een schitterende route door Utah. Noemenswaardig is zeker de Red Canyon, waar je langsrijdt als je de Scenic Byway neemt.
Ook het plaatsje Kanab, waar je doorheen komt, is een plaatje. We zijn daar even gestopt en na wat foto’s zijn we een soort tradingpost ingegaan, en hebben nog wat souvenirs voor het thuisfront gekocht.

Daarna snel weer de auto in, want we willen in Bryce Canyon ook nog wat tijd doorbrengen.
Bij het park aangekomen hebben we geïnformeerd naar de routes van de shuttlebus. Omdat we maar een paar uur beschikbaar hadden werd ons de lange route afgeraden. Deze duurt namelijk alleen al aan reizen 3,5 uur. Dus werd ons geadviseerd de korte route met de bus te nemen.

Voordat we op de bus gestapt zijn hebben we lekker onze kipsandwich gegeten.
In de bus zijn we helemaal meegereden naar het eindpunt van de korte route. Dit is de Bryce Overview. Bij dat uitkijkpunt hebben we ons eerst een tijdje staan vergapen aan deze wonderbaarlijke schepping van moeder natuur. Opnieuw zeer indrukwekkend.

Vanaf daar besloten we de Rim te lopen naar het volgende uitkijkpunt, Sunset Elevation.
Je kunt ook weer gewoon op de bus stappen, en daar weer uitstappen.

Maar het was heerlijk weer, en een redelijk makkelijke en mooie wandeling van ongeveer 3 km. Het pad loopt langs de rand van de canyon, met mooie uitzichten. Onderweg was het genieten van de rust, de uitzichten, maar ook van de dieren die we onderweg tegenkwamen.

Bij de Sunset aangekomen besloten we ook de volgende route te lopen naar de Sunshine.
Die route is korter, maar 2 km, maar even mooi en ook goed te doen.
Bij de Sunshine weer van het uitzicht genoten. We hebben ons niet gewaagd aan de route de canyon in, maar zijn weer op de bus naar het beginpunt gestapt.

Om ongeveer half 5 waren we weer bij de parkeerplaats waar we de auto geparkeerd hadden.
We vonden het een mooie tijd om op ons gemak richting ons overnachtingsmotel in Panguitch te rijden. Bij het verlaten van het park toch nog even gestopt en het “rockwinkeltje” bezocht. Ze verkopen daar allerlei bewerkte en onbewerkte mineralen en stenen. Zelf hebben we een onbewerkte steen gekocht om in Nederland zelf te gaan polijsten.Daarna dan toch richting Panguitch Inn.

Het dorpje waar we aankomen, ziet er verlaten uit met meerdere motels die allemaal nog een bordje met “vacancy” bij de deur hebben. Het dorp heeft wel enige leuke oude pandjes.
Het motel ziet er eveneens redelijk verlaten uit, en we komen tot de conclusie dat we de enige gasten zijn op dat moment. Ook een beetje apart motel, met de Strijdkreet in de lobby i.p.v. toeristische informatie folders. Verder wel redelijk netjes, met een goede kamer.

Bij de eigenaresse geïnformeerd naar een mogelijkheid om te eten. Veel keuze was er echter niet. Helemaal aan het einde van het dorp zat een Subway en een plaatselijk restaurant. Het was ongeveer 15 min. lopen via Mainstreet.
Uiteindelijk de keuze gemaakt voor het restaurant, en daar met z’n tweeën redelijk goed gegeten voor $ 40.
Rond een uur of 8 zijn we de nog steeds uitgestorven hoofdstraat weer teruggelopen naar het motel. Wel de quilts kunnen bewonderen, die nog buiten hingen na de quilt feestweek die ze de week daarvoor gehad hadden. Maar dit vonden we niet echt spectaculair.

Teruggekomen op onze kamer heb ik even de tijd genomen om de chaos van informatie van de afgelopen reis even uit te zoeken. En alle zaken die niet interessant zijn voor ons weg te gooien. De balans opgemaakt van de uitgaven tot nu toe en me ingelezen over Zion Park dat we morgen nog gaan bezoeken.