Een lazy Sunday langs zee.

Verenigde Staten, Jacksonville FL

We hebben allebei heerlijk geslapen, want met de bedden is niets mis! Dus als om 7 uur de wekker gaat komen we allebei uit een diepe slaap. Wassen, aankleden en voor het eerst deze vakantie een hotelontbijt. Ook daar is niet veel op aan te merken.

Dan zijn we om kwart voor 9 weer klaar voor nieuwe ontdekkingen. We beginnen onze route vandaag langs de Ormond Scenic Loop, langs de mooie optrekjes met uitzicht op zee. We maken een korte stop bij een WW2 submarine watchtower. Daarna gaat de weg naadloos over in de A1A Coastal and Scenic Byway. Een mooie route langs zee.

Bij Flagler Beach uit de auto met de intentie de pier even op te lopen. Alleen vragen ze daar geld voor! We zijn dan toch "zunige Hollanders". En we hebben de zekerheid dat er nog meer pieren zullen volgen. Dus deze niet op gegaan.

Wel bij de Funky Pelican een bakje koffie gedaan. Uitzicht op zee en inderdaad funky pelikanen. Genoten van de mooie duikvluchten, het water in, om een visje te vangen. En nee, daar hebben we geen foto en /of filmpje van. Daar gaat het te snel en onverwacht voor.

De volgende stop is Washington Aok Garden State Park. Daar even door het bos en de aangelegde tuin gelopen. Aan de kant van de binnenzee. Daarna de weg overgestoken. Volgens mijn info liggen hier rotsen. Terwijl de rest van de Florida kust uit zand bestaat. Alleen zijn ze slechts zichtbaar bij laag water. En... dat is het nu net niet!😐 Dan maar weer verder op route.

We rijden langs , jaloersmakende, beachhouses. Bij ons bekend van "Buying the Beach" op TLC. We gaan op zoek naar een picknick plek. Want het is tijd voor de lunch. We vinden een tafel in het Lakeside park in St. Augustine. Een combi van een Veterans Memorial en een beeldentuin. Daar de toast met beleg en een lekker sapje verorberd.

Na de lunch even een rondje door het parkje gelopen. In de vijver spotten we (eindelijk) wat schildpadden. Een soort is de, bij ons ook bekende, waterschildpad. Maar er zit ook een andere tussen, met een lange spitse snuit. Deze natuurlijk ook geprobeerd te fotograferen.

Dan is het tijd voor de oudste, voortdurend bewoond geweest zijnde stad van Amerika, St. Augustine met het oude historische centrum, en het fort, Castillo de San Marcos. Maar.... geen parkeerplaats bij het fort. Alleen betaald parkeren, maar geen plek! Iets verder de overigens mooie oude stad ingereden. Daar enkele openbare parkeerplekken gezien, met een vast tarief van $ 15.
Dit vinden we iets teveel van het goede, voor het uurtje à anderhalf uur die we mogelijk in het fort doorbrengen.

Nog eenmaal op de parkeerplaats bij het fort geprobeerd een plek te vinden. Maar helaas, er gaat niemand weg. Dan moet je maar niets plannen in zo'n toeristische plaats, op zondag!!

Plan B in werking gezet. Een fort in Jacksonville FL. Dat is tevens onze overnachtingsplek. Plan C is gewoon lekker aan zee rondhangen. We gaan zien welk plan ten uitvoer wordt gebracht.

Het is plan B geworden. Het fort was iets minder indrukwekkend. Maar de omgeving was groener, parkeren was gratis en er was geen entree voor het fort. Dus even lekker rond gewandeld, en het visitors centre bezocht.

Daar eens gevraagd waarom we op zoveel plaatsen de vlag halfstok zien hangen. Dit is ter nagedachtenis aan de doden van de schietpartij in Virginia Beach gisteren. Daar hebben we, gek genoeg, niet echt wat van meegekregen. Ik geloof dat er 12 doden te betreuren zijn.

Na het bezoek aan het fort wordt het tijd voor de overnachtingsplek, en het wasjes dat gedraaid moet worden
Vanaf het fort is het nog 3 kwartier rijden, dwars door de, onverwacht grote, stad Jacksonville. Rond half 5 zijn we bij het motel. Om 5 uur zit de was in de machine, en zitten wij aan het zwembad. Het is heel warm, maar niet zonnig, helaas.

Maar er zijn beroerdere manieren om te wachten tot de huishoudelijke taken gedaan zijn.

Met jaloersmakende gedachten en gevoelens lees ik, dat jullie het aardig in vakantie stemming zijn gekomen. Ook jaloersmakend dat jullie heerlijk slapen in onbekende hotelbedden. Een week geleden had een bed and breakfast voor 5 dagen en had erg veel moeite om in slaap te vallen en door te slapen. Bevoorrechte koppel!

Ram 2019-06-04 11:25:09

Hallo Ram, Leuk dat je zo meeleest en meeleeft. Ik laat iedereen graag “ meereizen” door mijn verhalen. Groet Hannie