Memorial Day en Cayonlands

Verenigde Staten, Moab Utah

Lekker lui vanmorgen! Pas om kwart over 7 wakker, en rustig gewassen en aangekleed. Goed ontbijt genuttigd in de tuin bij het motel.

Om half 9 in de auto, en dan blijkt dat er vandaag wat te vieren is voor de Amerikanen. Overal waar een stars and strips kan hangen, hangt er ook 1. Bij het plaatselijke kerkhof is het ook al een drukte van belang. Memorial Day is net zo iets als Dodenherdenking bij ons.

In Monticello rijden we in een 40 miles zone net iets te hard, zo'n 5 miles. En voor het eerst worden we aangehouden! We treffen een schappelijke agent, die het bij een waarschuwing laat. Dit waarschijnlijk ook omdat we geen US citizen zijn. Hebben we die ervaring ook eens gehad!

De route leidt ons door bosrijk en heuvelachtig gebied, met op de achtergrond besneeuwde bergtoppen. Na Monticello is het heuvelachtig met rotspartijen op willekeurige plekken op het land.

Onderweg gestopt bij Wilsons Arch, weer zo'n wondertje van Moeder Natuur. Een open boog in een rots, vernoemd naar een pionier die in de buurt woonde.

Gaandeweg verandert de omgeving, en rijden we tussen grillige rode rotsen, die vervolgens weer overgaan in beboste heuvels. En daarna weer kale heuvels. Variatie genoeg!!

Rond kwart over 10 zijn we bij Moab, en dat blijkt een verschrikkelijk toeristisch gebeuren te zijn. Het is er een drukte van belang, waarschijnlijk ook ivm. Memorial Day. We moeten erdoorheen rijden om naar Cayonlands Park te komen, maar dat gaat slechts stapvoets.

Het dorp uit is er nog even wat oponthoud bij de ingang van Arches National Park waar wij morgen heengaan. Voor ons is het dan nog 32 miles naar Cayonlands National Park. Daar zijn we om 12 uur.

We gaan de Scenic route rijden en stoppen bij verschillende uitkijkpunten. Bij de Mesa Arch doen we de trail. Daar krijgen we het aardig warm van alhoewel het niet overdreven warm is. De temperatuur is een graad of 23, dus dat valt wel mee!

Onze volgende stop is een picknickplaats bij de Upheavel Dome waar we om half 1 gaan lunchen. Daarna beginnen we aan de trail van Upheavel Dome. Dat is zo'n 2 km flink stijgen en dalen. Maar het uitzicht op de krater is schitterend! Om 2 uur zijn we weer bij de auto. Op naar nog meer moois!!

Nog gestopt bij de Green River overlook en vanaf daar naar het eindpunt van de Scenic route, the Grand View overlook gereden.
We rijden vanaf daar weer naar de uitgang en pikken alle uitkijkpunten mee die we nog niet gehad hebben. Rond half 4 zijn we bij de uitgang.

De Tomtom ingeschakeld naar onze overnachtingsplaats vandaag. Een cottage in een RV park in Moab. Daar wil ik graag een wasje draaien vandaag. Als het goed is hebben ze een zwembad, dus kunnen we het nuttige met het aangename verenigen.

Om 4 uur zijn we bij Moab Valley Resort en RV park. Daar staat onze basic cottage voor vannacht. We worden vriendelijk ontvangen, en krijgen 2 chocolade chip koekjes ter verwelkoming. We slapen in cottage 19, hoe toevallig!

De cottage is basic, 1 twee persoons- en een stapelbed. Maar wel airco!! En terwijl ik de was in de wasmachine ga doen, maakt Leon de bedden even op. Het zwembad laten we even voor wat het is, want het is zo druk, dat er geen stoel meer vrij is. We drinken gewoon lekker een borrel en wat fris bij de cottage.

Om 6 uur zal de was gewassen en gedroogd zijn. Daarna gaan we in Moab kijken of we iets te eten kunnen vinden. Net van de camping af zit echter een Denny's, dus daar maar even gegeten. Vervolgens tot een uurtje of half 9 gewandeld en gereden bij en langs de Colorado River die langs de camping loopt.

De rest van de avond de reis van morgen bekijken en lekker bij cottage buiten zitten.