Via de Icefield Parkway naar Banff, op bezoek bij Marini.

Canada, Banff AB

Weer vroeg wakker, maar echt heerlijk geslapen. Van een eigen ontbijtje op onze kamer genoten, en om 8 uur waren we klaar voor vertrek.
In het centrum van Jasper gestopt, om in de ochtendkou van rond het vriespunt, foto's te maken van het dorp, de Rocky Mountaineer ( luxe trein door de Rocky's ) en de mooie omgeving.Daarna weer de auto in, de Icefield parkway op voor een hopelijk schitterende tocht.
De eerste stop daar, na al verschrikkelijk mooie vergezichten, is de Athabasca Fall. Ondanks de kou is het een mooie stop bij deze mooie brede waterval. Je kunt er helemaal omheen lopen, maar je kunt ook door de oude Canyon naar de rivier lopen. Het was alleen wat druk met busladingen toeristen.
Dus maar weer de auto in op weg naar nog meer moois.

Af en toe gewoon langs de weg gestopt om de mooie uitzichten te bewonderen. de volgende "echte" stop is de Sunwapta Fall. Weer een mooie waterval, alleen de paden die er naartoe lopen zijn modderig en moeilijker toegankelijk. Ook is het nog steeds flink koud. Daarom hier een snel rondje foto en film, en daarna naar het resort aan de weg om even een warme bak koffie te scoren. Even wat rondgekeken in het bijbehorende winkeltje en op ons gemak een lekkere bak koffie met een heerlijke koek genuttigd.

Dan toch weer op weg, want er is nog zoveel moois te ontdekken. Voortdurend maken we tussenstops om van al die mooie uitzichten te genieten. Ook op het Columbia Icefield, waar je in een soort maanlandschap staat, vlakbij de gletsjer. Op de parkeerplaats bij de gletsjer uitgestapt voor de wandeling naar de Athabasca gletsjer. Dwars door de sneeuw en bergop, in opnieuw een soort maanlandschap. Het is bergop aardig glad op het pad in de sneeuw, maar we bereiken de top en hebben uitzicht op de gletsjer zelf. Deze is de afgelopen jaren flink geslonken, is af te lezen op de markeringsbordjes met jaartallen op het pad. Het was een leuk, maar ook koud uitstapje.Daarna de weg weer op met een heleboel stops, maar zonder verdere grote uitstapjes.

Al met al hebben we over de 290 km van Jasper naar Banff 10 uur gedaan!! Als je dus meer trails wil lopen en meer nader wil bekijken heb je aan 1 dag echt niet genoeg. Voordat we naar Banff gaan maken we nog een klein uitstapje naar Lake Louise. Het meer is nog grotendeels bedekt met ijs, en omringd door bergen met sneeuw. Mooi!
Aangekomen in Banff, waar onze vriendin woont en eigenaresse is van 2 Coffeeshops genaamd Evelyn's, zijn we eerst op zoek gegaan naar een van de twee zaken.
Het personeel gevraagd of ze de bazin wilde bellen voor ons en twee heerlijke cappucino's besteld.
Onze vriendin was zelf net ook terug uit Nederland, en beredruk, maar wilde ons heel graag zien.

Morgen gaan we bij haar thuis langs, toevallig op haar verjaardag.
Na eerst nog snel wat boodschappen te hebben gedaan op zoek naar onze overnachtingsplek, Heidi's B&B. Wat een contrast met onze plek van afgelopen nacht in Jasper.
Het is een uitbouw bij een al ouder huis, en in de tuin en op de veranda is het redelijk rommelig. De ontvangst door de eigenaar Lothar is echter uitermate hartelijk. De inrichting van de "suite", met een eigen, af te sluiten ingang, is in de stijl van een Oostenrijkse stube, maar dan een uit het jaar prik. Maar de ruimtes ( woonkamer, slaapkamer, keukentje en badkamer ) ogen redelijk schoon, zeker gezien de ouderdom. Voor ons ontbijt de komende twee dagen is de koelkast helemaal volgeladen met van alles wat je je kan bedenken. Dat komt wel goed.

De eigenaar doet duidelijk zijn best het de gasten naar de zin te maken. En als je dan hoort dat zijn vrouw nog geen twee maanden daarvoor is overleden, en hijzelf 2 weken daarvoor aan zijn blindedarm geopereerd is, kun je zijn pogingen alleen maar waarderen. Het ligt in ieder geval heerlijk rustig, en is ons thuis voor de komende 2 dagen / nachten. Komt wel goed!