Trump, zet de koffie maar klaar!

Verenigde Staten, Washington DC

Lekker geslapen, en een goed ontbijt gehad. Nog steeds druilerig weer, maar we besluiten eerst toch nog wat natuur mee te pakken. Daarna rijden we naar het vliegveld in Washington om de auto in te leveren. Met een taxi laten weten ons dan af zetten bij het hotel in het centrum.
Dus eerst richting Great Falls.

Omdat we in de ochtendspits zitten rond Washington doen we er twee uur over. Gelukkig miezert het alleen een klein beetje, en ik hoop dat het even zo blijft. Zodra we de snelweg af zijn zitten we gelijk in het bos en op het platteland.

Bij het Great Falls State Park aangekomen staat er een bordje met de entreeprijs van $15 per auto. Er staat echter ook een lichtkrant dat er op dit moment geen toiletten en geen drinkwater beschikbaar zijn, alleen enkele Dixie's. Bij de echte ingang staat een bordje dat het park vandaag gratis is. Dat vinden we goed!

Even het Visitors Center ingelopen voor wat informatie en een kaartje. De 1e (en mooiste) overlook ligt om de hoek bij het Center. Terwijl we daar naar toe lopen, nadat we even dankbaar gebruik hebben gemaakt van de Dixie's, begint het alweer wat harder te regenen. Dapper stappen we door naar de overlook. Eerst moeten we op en over wat rotsen klauteren. Een schitterend uitzicht op de waterval is onze beloning.

Nog meer klauterwerk is nodig om op andere punten van de overlook de waterval te bekijken. Ondertussen proberen we een kayakker te volgen, die gestrand lijkt op een rotseiland midden in de waterval. Maar het begint ook steeds harder te regenen. We worden steeds natter en kouder, en de kayakker is nog steeds niet het water in. Toch maar besloten het hierbij te laten. Ook de andere 2 overlooks laten we voor wat ze zijn. Die liggen lager, dus waarschijnlijk een minder mooi uitzicht op de waterval. De regen heeft weer even gewonnen.

We gaan op weg naar het Ronald Reagan Airport, waar we afscheid nemen van de auto. Na 1660 mile. Die hebben we de komende dagen, in Washington, niet meer nodig. Wat we wel nodig hebben, waarschijnlijk, is een regenjas o.i.d. Onze wegwerp poncho's zijn niet toereikend, ben ik bang voor.
Dus de eerste grote supermarkt ingedoken. Daar een dunne maar wat permantere poncho gekocht. Die moet ons droog houden de komende dagen.

Om 1 uur hebben we de auto ingeleverd, zijn met de shuttle naar het vliegveld gereden. Daar krijgen we redelijk snel een taxi, die ons om half 2 keurig voor het hotel afzet. En... we mogen ook gelijk inchecken. Even de spullen op de kamer gezet, overbodige ballast uit de handtas gehaald en gaan! Maar toch eerst even bij het "huisrestaurant" een lunch gegeten. Dan zijn we klaar om de stad te verkennen. En, oh wonder, het is droog, en zelfs een beetje zonnig!

We beginnen richting The White House te lopen. Onderweg komen we al een hele hoop mooie oude gebouwen tegen. Soms is het net of je in Parijs loopt. Het White House Visitors Center ingelopen en daarna voor de koffie naar Donald Trump. Hij deed de deur echter niet open, sterker nog, we konden niet eens in de buurt van de deur komen. Je kunt alleen van grote afstand het Witte Huis zien. En die afstand schijnt nog groter geworden te zijn sinds Donald Trump president is.

Daarna onderweg naar het Washington Monument. Rustig kuierend door het park werden we enigszins paniekerig aangesproken door agenten op de fiets. Het park ging dicht om vier uur en we moesten eruit. Het hele park was binnen een kwartier leeg.

The Washington Monument was alleen van buitenaf te bezichtigen. De lift is nog steeds in onderhoud. Anders had ik thuis al kaartje besteld om helemaal naar de top te gaan. Maar helaas, deze keer niet.

Het volgende op ons lijstje vanmiddag is het National World War II Memorial. Dit ligt in het verlengde van het Washington Monument, de Reflecting Pool en het Lincoln Memorial. Mooie plaats weer om alle slachtoffers te herinneren.
De wandeling langs de Reflecting Pool gedaan, die overigens opvallend weinig water bevatte. Zeker gezien de hoeveelheid water die de afgelopen dagen ook hier gevallen is. De trappen van het Lincoln Memorial beklommen, en de goede man pontificaal op z'n troon aanschouwd.

Rest ons voor vandaag nog 1, zeer indrukwekkend, memorial. Het Korean War Veterans Memorial. Levensgrote beelden van een bataljon soldaten op patrouille in een veld. Met daarachter een muur met gelaserde portretten.

Dan is de koek onderhand op voor vandaag. Het is 6 uur, en nog wel een stukje teruglopen naar het hotel. Maar het is een rustige relaxte stad met veel groen en mooie oude gebouwen. Dus de wandeling is niet heel vervelend. Vlak bij het hotel nog een lekker bak koffie gehaald. Om 8 uur schuiven we onze kamer weer in. Moe maar voldaan. Morgen staat in ieder geval Arlington Cemetary op het programma. Dus eerst maar lekker slapen straks!