Mooie watervallen en natuurschoon.

Canada, Jasper AB

Na een heerlijke nacht aan 1 stuk door, toch weer om half 6 wakker. Eruit gegaan en lekker op het balkon, in de opkomende zon, een sigaret gerookt. Bedacht me toen dat het nog wel erg vroeg was, en toch maar weer het bed ingedoken en nog een uurtje geslapen. Om 8 uur waren we weer klaar voor vertrek, maar toen bleek er toch een ontbijt bij de reservering te zitten. Met een kop koffie en twee geroosterde boterhammen met smeerkaas genoten van dit onverwachte ontbijt op een bankje in de zon.
Om half negen alsnog op weg gegaan richting Jasper, met evt. een stop bij Wells Gray Provincial Park bij Clearwater.

De rit, in het zonnetje, ging voorspoedig, en rond 10 uur waren we bij Clearwater. We besloten toch om het park te bezoeken, en enkele hoogtepunten, die makkelijk te bereiken waren, te bezoeken.
De selectie was nodig, omdat het nog wel een stuk rijden was vanaf daar naar Jasper.
We begonnen met het bezoek aan Spahats Creek Falls, een klein stukje lopen vanaf de parkeerplaats. De canyon, waar deze waterval in terecht komt, is best indrukwekkend. Evenals de waterval zelf, die halverwege de rotswand naar beneden klettert. Mooie waterval!

Daarna weer verder gereden en een paar "bezienswaardigheden" links laten liggen, omdat deze te ver van de weg af lagen, of op dit moment voor ons geen optie waren. We zijn wel langs de weg gestopt bij een informatiebord van het park. Terwijl we terugliepen naar de auto kwam er opeens een hertje uit de struiken. Manlief had zijn camera bij zich, en kon gelijk foto's maken. Ikzelf ben rustig naar de auto gelopen om de filmcamera te pakken. Ik heb hem nog goed kunnen filmen voordat hij met grote sprongen weer tussen de bomen verdween.
Onze volgende stop in dit mooie park was Dawson Falls. Wederom een kleine wandeling vanaf een parkeerplaats, waarbij je onderweg een andere waterval ziet. Daarna kom je bij een hek, waarvandaan je een rivierbrede grote waterval ziet. Weer indrukwekkend en een mooie ervaring.

De laatste en verste voor vandaag op ons lijstje was Helmcken Falls. En daar hebben we absoluut geen spijt van. Een highlight, een verschrikkelijk mooie waterval! Vanaf grote hoogte valt deze waterval in een soort ronde grot naar beneden. Niet te beschrijven, en niet goed op foto's te vangen, maar ik was diep onder de indruk. Daar hebben we echt van genoten.
In het bos eromheen stonden allemaal picknicktafel, en in een licht miezer regentje hebben we daar maar gelijk de lunch gebruikt. Daarna was het al 2 uur, dus de hoogste tijd om de reis te vervolgen. Naar Jasper is het namelijk nog ruim 4 uur rijden, en het is daar een uur later. Dus zouden we pas rond 7 uur aankomen, zonder oponthoud.

De rit ernaar toe is een feest, zo'n mooi gebied met veel groen, Hoge bergen met en zonder sneeuw op de toppen en altijd wel ergens water. Het weer is ook vandaag wat onbestendig, veel zon, maar soms opeens een flinke bui.
Bij een routeplaats, waar we willen tanken, waait het zo verschrikkelijk hard, dat je gezandstraald wordt. Door de storm is ook de elektriciteit uitgevallen, dus tanken is ook niet mogelijk. Dan maar weer de auto in, en op naar Robson Park en Jasper.
Echt overweldigende natuur, dus een genoegen om doorheen te rijden.We hebben echt genoten van de rit.

Rond half 8 waren we bij onze overnachtingsplek, Fitzhugh Guest House in Jasper. Een pension deze keer, in het souterrain van een redelijk nieuw woonhuis. We worden uitermate vriendelijk ontvangen door de eigenaresse Patty die ons rondleidt door het souterrain en onze, werkelijk schitterende, kamer. Luxe kamer met mooie badkamer, keuken en een uitklapbare eettafel met stoelen. Boodschappen gedaan. Een verschrikkelijke regenbui uitgezeten bij de supermarkt. Toen het weer draag was terug naar ons mooie onderkomen. Daar in de magnetron ons diner bereidt. Hopen dat het mooie bed ook lekker slaapt!!