Van de regen, in de......

Griekenland, Neo Klima

Toch opgestaan in een sombere omgeving. De zon is ver te zoeken, alhoewel de temperatuur niet verkeerd is. Het regent zelfs even, dus ik heb me nog maar een keertje omgedraaid. Later dan normaal aan het ontbijt, en aan de gezichten daar te zien is iedereen een "slow starter" vandaag.

Wat we moeten gaan doen als het weer zo blíjft weten we nog niet. Skopelos is een heerlijk eiland, met veel mooie strandjes. Maar er is niet heel veel te ontdekken of te zien. Fietsen is hier geen optie, wandelen is niet mijn ding, een (vlakke) stad om in rond te dwalen is er niet. Qua cultuur of iets dergelijks beperkt zich tot hier en daar een folklore museum. We moeten ons er nog even over buigen.

We besluiten na het ontbijt, als de zon zich af en toe laat zien, gewoon de strandspullen in te pakken. We besluiten eens de route door de bergen te nemen. Zien we weer eens wat anders. We komen langs een natuurlijke bron Tzilali Spring, gekanaliseerd in een buis waar constant water uit stroomt, en een kraan waar je waarschijnlijk je waterfles kan vullen. Wij hebben niet geprobeerd het water te drinken.
Onderweg verscheidene malen gestopt om mooie foto's van het landschap en de vergezichten te maken. We komen uiteindelijk aan de kust uit bij Neo Klima.

We dachten daar aan het strand te gaan zitten. Maar het is een onaantrekkelijk strand, zeker gezien wat we al gewend zijn. Het weer werkt ook nog niet mee. Er hangt een dikke bewolking boven de bergen
We wandelen wat rond in het haventje, en nemen een frappé bij een taverne.

Daarna stappen we in de auto en besluiten naar Milia te gaan. Daar zijn we van de week al eerder geweest. Ook toen die dag minder mooi begon. Misschien klaart het in de loop van vandaag ook wel weer op. Nogmaals, aan de temperatuur ligt het niet! Onderweg de dennenbomen gefotografeerd waaraan de zakjes hangen waarin de hars wordt opgevangen. Daarvan maken ze de beroemde retsina, welke wij bij praktisch elke maaltijd drinken.

Rond kwart voor 2 is het helaas over met de pret. Er komt een harde wind opzetten, en de lucht wordt steeds dreigender. We gaan het al wat hoger op zoeken voor de lunch. Halverwege gaan we richting de strandstoelen om onze spullen droog te houden.
Het wordt steeds donkerder en dreigender en de wind trekt aan tot stormkracht. De baas van de taverne verbiedt iedereen om te vertrekken! Het zou te gevaarlijk zijn op de omringende bergwegen met de hoeveelheid regen die verwacht wordt en het onweer. Rond kwart over 2 barst de bui in alle hevigheid los, storm, onweer en heel veel water. Boven ons hoofd kan de dakgoot de hoeveelheid water niet aan en het water klettert rondom onze tafel naar beneden. We vluchten naar een droger stekkie in het restaurant, en zitten het noodweer uit. Rond half 4 wordt het in Milia weer droger. Maar mooi weer is het zeker niet. Wel mooi genoeg om op te pakken en richting het hotel te gaan. Eens kijken hoe het daar is.

Bij Skopelos stad regent het nog, geen hoosbui maar een gestaag buitje. Nadat we even getankt hebben (30 liter voor € 80,00!!) nog een supermarkt ingedoken. Vult weer wat tijd op.
Daarna toch maar naar de hotelkamer. Daar blijkt dat het hier ook dusdanig hard geregend heeft dat het water via de balkondeur onze kamer ingelopen is. Het badmatje/-handdoek bewijst zijn nut en fungeert als deurmat.

Bij het hotel (WIFI) lezen we een bericht van de zwager die ons weg zou brengen, dat hij heel ziek (geweest) is en op dit moment ook nog in het ziekenhuis verblijft. Gelukkig zijn er al verbeteringen, maar het was / is wel even heftig geweest. Even intensief heen en weer geappt, en gelukkig weer wat gerustgesteld.

Om kwart voor 5 wordt het weer droog en doet de zon zowaar een poging om door het wolkendek heen te prikken. Nog maar even lekker een uurtje of wat lezen. En daarna weer richting de stad voor een hapje en een drankje. En duimen voor beter weer morgen.