Naar de andere kant.

Griekenland, Platanos

Vandaag bij het ontbijt een geanimeerd gesprek gehad met een Nederlands stel met dochter en schoonzoon die gelijk met ons zijn aangekomen. We zijn ze zeer regelmatig op onze tripjes op dit kleine eiland ook weer tegen gekomen. Ze gaan morgen, na een weekje, weer huiswaarts.

Het zijn redelijk vaste bezoekers van Skopelos, want het was al de zesde keer. Ze vonden het eiland inmiddels ook wel veranderd en meer toeristisch geworden. Met name de beachbars die overal opduiken. Met muziek en alles erbij. Ze hadden ook liever de authentieke strandjes, met wat bedjes en een traditionele taverne.

Ik heb deze diehard Skopelos gangers nog gevraagd naar hun favoriete strandje. Dat waren er meerdere. Ook zeker degene die we al afgestreept hebben. Maar ook het strand dat vandaag op ons lijstje staat.

Glysteri Beach ligt aan de andere kant van het eiland. De minder begaanbare kant. Zo'n 4.5 km van Skopelos stad. De weg erheen geeft het eerste stuk schitterende uitzichten van bovenaf op de stad en de baai. Daarna is het een klein weggetje door de bergen, langs het dorpje Platanos, afdalend naar de bijna ronde baai van Glysteri Beach.

Ook dit is inmiddels een beachbar met luxe houten ligbedden met dikke kussens. Wij zijn, om half 10, de eerste bezoekers. En de muziek die aangaat als wij ons installeren, is geen harde beat, maar muziek uit de jaren 60/70. Daar kunnen we mee leven. Dit wordt weer een lekker relaxed stranddagje.

Halverwege de dag komt een catamaran de baai in varen.Die hebben ook een box aan boord, en dat willen ze laten weten ook! Over het water schalt ineens wel die harde beat waar we eigenlijk niet op zitten te wachten. Hard tegen hard met de 60er jaren muziek vanaf de bar.šŸ¤

Als we gaan lunchen verstomd de muziek vanaf de boot. De herrie schoppers (3 jonge dames, 3 wat oudere heren) komen met een rubberbootje het strand op. Ze komen om erg aanwezig te zijn bij de bar. En om nog wat extra drank naar binnen te werken.

Wij genieten ondertussen van een heerlijke maar prijzige lunch. Na de lunch kunnen we nog even rustig liggen op de bedjes. Want zodra de herrieschoppers aanstalten maken om te gaan vertrekken, zwemt alvast 1 van de heren naar de boot en gooit de box weer op hoog volume open. Als iedereen weer aan boord gehesen is varen ze met de muziek voluit de baai weer uit!

Wij zitten nog een uurtje of 2,5 aan het strand. Maar er komt weer wat wind en bewolking opzetten. Het is dus niet meer zo lekker. Om 5 uur vinden we het mooi geweest. Bij het hotel gekomen duiken we wel nog even het zwembad in. En we drinken wat tijdens het opdrogen.

Vanavond maar een wat lichtere maaltijd na de uitgebreide en dure lunch vanmiddag. Maar we zullen niet van de honger omkomen!!šŸ¤£