Tokyo verkennen

Japan, Tokio

Het is grijs vandaag en regen wordt verwacht in de middag. Voor wie wil verzamelen om 9 uur in de lobby van het hotel, Marcel neemt ons mee op ontdekkingstocht door Tokyo. Met de metro naar “Shiodome Station” waar het op dit tijdstip bijzonder rustig is. De vele moderne glazen kolossen doen vermoeden dat wij ons in één van de zakencentra bevinden. Met ontzag kijken wij naar de glazenwassers hangend aan kabels op duizelingwekkende hoogte hun gevaarlijke beroep uitoefenend. De strak ontworpen “Shiodome buiding” is vrij toegankelijk, een super snelle glazen lift katapulteert ons naar de 47e verdieping waar wij van een weidse uitzicht op het havengebied kunnen genieten. Er is kunst en Kunst en over smaak valt niet te twisten, de gestippelde kleurrijke figuren op handen en voeten aan elkaars kontje snuffelend zou ik classificeren als bijzonder.
Een bezoek aan “Ginza” mag ook niet ontbreken, op “Ginza alley” zijn alle grote en vooral kostbare merken vertegenwoordigd, prijzen worden niet vermeld in de etalage, het is “not done”, als je op “Ginza” kunt shoppen vraag je niet naar de prijzen, jij geeft gewoon je creditcard af. Daar vind je o.a. een horloge warenhuis waar elk merk over eigen glazen lift beschikt die je gelijk op de juiste afdeling afzet.
Wij vervolgen onze route naar het oude postkantoor, vandaag de dag een groot winkelcentrum, van het oorspronkelijke gebouw is alleen de gevel bewaard gebleven alsmede het kantoor van de “Post Meester”. Daar gebruiken wij de lunch in één van de vele restaurants, elk winkelcentrum heeft een horeca afdeling. Hetzelfde winkelcentrum herbergt een museum, eigendom van de Universiteit van Tokyo. De collectie is gevarieerd en vooral de omvangrijke verzameling opgezette vogels doet een beetje stoffig aan, de oude houten vitrinekasten herinneren ons aan de Teyler Museum in Haarlem. Voordat wij het gebouw verlaten nemen wij nog, vanaf het dak, een kijkje op “Tokyo Station” waar vooral de zuurstok groene “Shinkansen” aandacht trekt.
Het volgende doel is de “Tokio International Forum”, een multifunctioneel gebouw, die door het merkwaardige ontwerp zeker de moeite waard is om te bezichtigen.
Te voet, wij moeten natuurlijk wel onze aantal kilometers halen vandaag, trekken wij richting keizerlijk paleis. Er valt eigenlijk niet veel te zien, de woonvertrekken zitten verscholen in een lommerrijk gebied, het contrast met de strakke “sky line” op de achtergrond is groot.
Op het metrostation op weg terug winnen wij informatie bij een robot met wie je in verschillende talen kunt communiceren, grote lol natuurlijk, het kind in de oude mens ontwaakt. Tegen 6 uur zijn wij terug in hotel, wij kopen sandwiches bij de supermarkt en blijven vanavond lekker chillen en uitrusten op de kamer. Wij zijn net op tijd binnen, het begint hard te regenen en het wordt kouder.