Eén dag op Skye

Verenigd Koninkrijk, Portree

Hoopvol staan wij om 9 uur bij de "Tourist office", de medewerker die ons gisteren te woord stond doet zijn uiterste beste om een plek voor ons te vinden bij de toer aanbieders maar zonder succes, elk busje is vol geboekt en niemand heeft geannuleerd. Uit wanhoop spreken wij zelf ook een aantal chauffeurs aan maar dit wil ook niet baten totdat één van hun vol medelijden een collega van hem belt die een taxibedrijf runt. Afijn 10 minuten later komt een auto met chauffeur/gids voorrijden, wij gaan voor een volledig privé toer met alle vrijheid van dien, wij bepalen zelf de route, de stops enz. Over de kosten zal ik het niet hebben, af en toe moet je jezelf verwennen nietwaar? Wij zijn éénmaal hier en het zou doodzonde zijn om niks van het eiland te zien. Met een oppervlakte van 1656 km² is Skye het grootste eiland van de Binnen-Hebriden en op één na het grootste Schotse eiland. Het is qua grootte vergelijkbaar met de gehele Nederlandse provincie Zeeland maar het aantal bewoners ligt onder de 10.000 waarvan ongeveer 2500 in de hoofdstad Portree wonen. Op het schiereiland Trotternish bevindt zich de baai van Bearreraig omgeven door 150 meter hoge kliffen waar resten en gefossiliseerde voetsporen van dinosauriërs zijn teruggevonden, helaas onder water op het tijdstip van ons bezoek. Wij rijden door gebieden met namen die je nieuwsgierigheid prikkelen, "The old man of Stor", "Mealt Falls", "Quiraing" and "The Fairy Pools" allemaal overweldigend mooi, hier opnieuw die leegte en die oneindige ruimte. Later bezichtigen wij "Dunvegan Castle" een veertiende-eeuws kasteel, al 800 jaar de zetel van de Clan MacLeod, een gedeelte is voor het publiek geopend. De weergoden zijn ons vandaag goed gezind, op drie flinke buien na blijft het droog. Onze chauffeur/gids voorziet ook van informatie over het sociale leven op het eiland, de onderwijs- en medische voorzieningen. Over het onderwerp "Brexit" is hij erg stellig, hij wil in de EU blijven en de Engelse krijgen de schuld voor alle veroorzaakte ellende. Portree is een aangename plaats om te verblijven met een centrale plein die verschillende functie vervult van busstation tot openluchttheater waar de leden van lokale taptoe in traditionele kilt op hun doedelzak blazen. De haven met huizen in vrolijke tinten, aan een fraaie baai gelegen trekt veel passanten aan. Het aanbod aan accommodaties en tours beantwoordt niet aan de vraag wat de prijzen doet rijzen. Het was een fantastische dag, zoveel moois gezien. Morgen trekken wij verder.

Mooi verhaal en weer schitterende foto's!

Tea 2018-09-14 09:05:30

Een aangename weelde, privé chauffeur/gids. (Wij hadden dezelfde ervaring in St Petersburg.) Prachtige foto's weer!