China Town, Little Italy en High Line Park

Verenigde Staten, New York City

Wel eens gehoord van "Indian summer"? Zomerse temperatuur in het hart van de herfst, wij mogen het meemaken, het weerbericht voorspelt voor vandaag bewolkt weer met temperatuur tot 23 graden, wij kunnen de jassen op de hotelkamer laten. Bij zomer denk je aan exotische oorden....dus... op naar "China Town", een etnische enclave in het zuiden van Manhattan die met zijn 300.000 inwoners de grootste van het westelijke halfrond is. Een wandeling door China Town is een ware trip naar het verre oosten, de krantenkiosk die uitsluitend van Chinese lectuur is voorzien, de bedwelmende geur van oosterse specerijen, de kleur en de soms bizarre uiterlijk van voor ons onbekende verse of gedroogde lekkernijen, de plat geslagen glanzende eenden hangend voor het raam van eethuisjes hun vet druppelend op het raamkozijn, de taal die om je heen gesproken wordt waarvan je geen letter verstaat, laat staan een woord, maar waar ineens in keurig Engels je gevraagd wordt of je een "Rolex" horloge wil kopen, de illegale handel in nep artikelen viert hier hoogtij. De brandtrappen die aan de gevels hangen herinneren je plots eraan dat je nog steeds in NY bent. Wat ik hier mis zijn de grote mooie rode Chinese poorten met draken versierd die meestal de grenzen van China Town markeren.
"Little Italy" grenst aan "China Town" het is een geliefde wijk bij toeristen vanwege zijn talloze restaurants waar je op Italiaanse wijze wordt uitgenodigd om binnen te komen. Wij gebruiken hier een uitstekende en vooral zeer copieuze lunch voor de helft van de prijs die wij zouden betalen in de nabijheid van "Times Square". Ondanks het feit dat "Lower Manhattan" waar "China Town" en "Little Italy" gevestigd zijn, het oudste gedeelte van Manhattan is, is het een gezellige wijk waar toeristen en New Yorkers graag vertoeven, je komt er ook beroemdheden tegen, en daar moet ik iets over vertellen.... Terwijl wij aan het wandelen zijn loop ik een man die uit een Italiaanse trattoria komt bijna omver, ik stop toch net op tijd om hem te laten passeren, hij glimlacht en bedankt mij.... Op hetzelfde moment hoor ik achter mij het hysterisch gegil van een aantal dames "Oh my god, oh my god it's Pierce Brosnan", ja dacht ik die man komt me bekend voor. Die arme Pierce had net nog tijd om zijn auto (met chauffeur) in te springen nagezeten door een vijftal gillende dames met de camera in aanslag. "Oh my god" ik heb bijna fysiek contact gehad met Pierce Brosnan hahahaha. "Little Italy" dankt zijn naam aan de Italiaanse immigranten die zich in grote getale in deze wijk vestigden, het besloeg een groot gedeelte van Manhattan maar heeft veel grond ingeleverd toen de Aziatische populatie enorm toenam. De meeste Italo-Amerikanen zijn nu onderdeel van de Amerikaanse samenleving, zij hebben in tegenstelling tot de Aziaten minder behoefte aan een cluster maatschappij. De huizen zijn hier in vrolijke kleuren geschilderd, het liefst in de kleur van de Italiaanse vlag.
Via de "Meatpacking district" lopen wij naar het beginpunt van de "High Line park" die bovengronds is gelegen op een oude vervallen spoorlijn, wat het heel bijzonder maakt. De vele bloemen die het park verfraaien is een weldaad voor de stadsbijen. Het project is op initiatief van particulieren tot stand gekomen die er geld en inzet hebben ingestoken, de ontwerper is de Nederlander Piet Oudolf. Het begint drie blokken ten zuiden van 14th street en loopt 2,3 km lang door "Chelsea" tot aan de 34th street. Het is een grote attractie in de stad, wat een enorme "boost" geeft aan de wijk. Langs de route rijzen torens waarin zeer luxe apartementen worden aangeboden.
De beloofde 23 graden hebben wij ruimschoots overschreden, het is intussen 27 graden en halfbewolkt. Als wij het weerbericht moeten geloven wordt het morgen 29 graden. Dit betekent voor ons even naar "Macy,s" om polo's te kopen, bij het pakken van de koffer hebben wij niet gerekend op tropische hitte.
Wat geweldig is in de VS is dat praktisch elke supermarkt een uitgebreid verse "saladbar" heeft en een ruim assortiment aan verse warme -en magnetronmaaltijden. Regelmatig maken wij er gebruik van..... Wij eten vanavond in onze studio en gaan lekker uitrusten.