Op stap in de omgeving

Frankrijk, Gordes

Vanochtend is er markt in Cavaillon. Wij houden van markten, wij verheugen ons op het bezoek aan een Provençaalse markt. Anne-Marie, Christelle en haar zoon Jordan vergezellen ons. Wat een teleurstelling, zo ver het oog reikt zijn er alleen lange gewaden en hoofddoeken te zien. De oorspronkelijk kleurrijke Provençaalse markt heeft plaatsgemaakt voor een noord Afrikaanse markt. Wij wanen ons in Marokko of Algerije. De juiste balans tussen beide culturen zou zeker interessant en verrijkend kunnen werken maar hier heeft de ene cultuur de ander verdreven. Waar is het mis gegaan? Alles is gericht op het “nieuwe” publiek. Helaas niet alleen de markt moet het ontgelden, vele winkels in de stad sluiten hun deuren en worden overgenomen door de “nieuwkomers” die langzaam maar zeker een maghrébijnse enclave creëren. Bij een kopje koffie op een terras heeft Christelle behoefte om haar hart te luchten, oud zeer uit het verleden, meer dan een luisterend oor bieden kan ik niet doen. Wij gebruiken de lunch op het zonnige terras van “onze penthouse” met zus Anne-Marie. De weergoden zijn wederom goed gemutst, door de felle zon loopt de temperatuur op tot 26 graden, deze dag lijkt meer op een zomer- dan een herfstdag.
In de middag bezoeken wij “Le musée de la lavande” in Cabrières-d’Avignon, hier leren wij hoe de essentiële olie met behulp van grote koperen alambics werd geëxtraheerd. Lavendel werd al door de Romeinen gebruikt om hun bad te parfumeren. Wat ik niet wist is dat er twee verschillende lavandelplanten zijn. De “lavender” een van oorsprong wilde bergplant die alleen boven de 800m groeit bestaat uit één enkele stam met bloem, het vermenigvuldigt zich door zaden. Uit deze plant wordt de essentiële olie gewonnen die gebruikt wordt in de parfum industrie, in verschillende therapeutische middelen en zelf als culinaire specerij. De zeer kostbare olie werd vroeger “het blauwe goud” genoemd. De “lavendin” is een hybride plant ontstaan door de kruising van de lavender en een andere op lavendel lijkende plant, de bijen schijnen er oorspronkelijk schuldig aan te zijn. De “lavandin” groeit op lager gelegen gronden, het bestaat uit een stam met meerdere vertakkingen en kan alleen door stekken vermenigvuldigd worden. Deze wordt met name gebruik voor het parfumeren van wasmiddelen en in de schoonheidsindustrie. Helaas worden tegenwoordig beide producten vaak vervangen door de chemische versie, wat mij betreft geen goede ontwikkeling.
Wij vervolgen onze route naar het vlakbij gelegen Gordes, een middeleeuws dorp behorend tot de lijst van de mooiste dorpen van Frankrijk (er zijn er veel in Frankrijk). De ligging op de top van een heuvel van de Luberon gebergte biedt een fraaie aanblik al in de verte. De smalle, steile straten met onregelmatige stenen geplaveid dwingen tot voorzichtigheid met lopen. Het bladerend pleisterwerk van de oude huizen ontbloten hun stenen geraamte. De kleuren zijn vervallen waardoor een monochroom geheel ontstaat. 43 jaren geleden waren wij hier ook, niet veel is veranderd, alleen het aantal toeristen is toegenomen alsmede de prijzen in de winkels en in de horeca.
Rond 19uur zijn wij weer thuis.

Nooit te oud om te leren 🙂. Interessant om te weten over de lavendel.

Lidy 2022-10-10 15:30:54

Mooi daar en zeker interessant die weetjes over de lavendel. Je beschrijft alles prachtig Sylvain. Ik kan me helemaal inleven. En zeker ook het door jou gebruikte prachtige woord maghrebijns!