Trier ontdekken

Duitsland, Trier

Het harde gekletter van de regen op het dak houdt me wakker, het komt met bakken uit de hemel, de weersverwachting heeft het deze keer helaas bij het goede eind. Als wij opstaan is het gelukkig opgehouden maar de donkere wolken beloven niet veel goeds. Na het ontbijt kwijten wij ons van camperstaken zoals het schoonhouden van het interieur, het vullen van schoon water en het legen van het chemische toilet. M en P hebben technische problemen met hun camper. Gisteravond viel de stroom voorziening telkens weer uit, de schuldige blijkt een te krachtig waterkoker te zijn die te veel ampère opsleurt. De waterpomp, die de camper van stromend water moet voorzien, weigert nu dienst. Ik vind het heel vervelend en sneu dat zij dit allemaal mee maken op hun eerste camperreis. Het meest frustrerend in deze is de houding van het verhuurbedrijf met wie al meerdere malen telefonische contact is geweest. Het wordt doodleuk aan Paschal vertelt dat hij maar later moet terugbellen want de baas heeft nu geen tijd, bij een latere bel poging wordt het inkomend gesprek weggedrukt. Als uiteindelijk dhr. Booij aanspreekbaar is weet hij te melden dat deze wagen afgelopen zomer meerdere keren dezelfde mankement heeft gehad. Er zou in de garage (opbergruimte achter in de vehikel) een reserve pomp liggen... Niet dus. Zit er niets anders op dan een bezoek te brengen aan een erkende Dethleff dealer, de firma Booij stuurt een boodschap naar een reparateur in Strasbourg met verzoek om de werkzaamheden uit te voeren. In mijn beste Frans (ik kan het nog wel hoor) telefonische overleg gehad met het bedrijf in Frankrijk, van een boodschap met verzoek op reparatie is niets bekend maar gelukkig mogen wij morgen langs komen, ondanks hun drukke schema zijn zij bereid om ons te helpen. Door het gedoe raakt onze schema verstoord, wij verlaten de camping pas rond 12.30 richting het oude centrum waar de meeste bezienswaardigheden zich bevinden. De binnenstad ziet er vriendelijker uit dan de buitenwijken. Wij wandelen eerst langs grote statige huizen de meeste in donkere kleuren geschilderd. Trier is de oudste stad van Duitsland, gesticht door de Romeinen die de stad "de tweede Rome" noemden. Veel overblijfselen van die tijd zijn er te vinden zoals de "Barbara's baden", de "Keizerlijke thermen" en de markante "Porta Nigra" wereldwijd best behouden gebleven Romeinse stadspoort (2e eeuw na Chr.). De "haupmarkt" marktplein en omgeving dateren uit de middeleeuwen, de met vooral gouden accenten rijkelijke gedecoreerd huizen geven het een vrolijk aanblik, hoewel het soms ook een beetje kitscherig overkomt, overdaad schaadt nietwaar?. Wij brengen een bezoek aan de "Dom" de kathedraal en tevens de oudste bisschopskerk van Duitsland. Het interieur is vrij sober voor een katholieke kerk, de beeldhouwwerken zijn prachtig maar de grootste schat is de tunica dat Jezus zou hebben gedragen op zijn lijdensweg op de via Dolorosa, die er als waardevolle relikwie wordt bewaard. Wij zijn in Duitsland, onze lunch bestaat dus uit "schnitzels mit kartoffeln" behalve voor Maureen die dit te zware kost vindt. Als ik mijn stappenteller moet geloven hebben vandaag 12,5 km afgelegd. Onze indruk van de stad is een beetje bijgesteld naar het positieve, de sfeer is wel echt Duits. Aan het eind van de middag keren wij terug naar onze "woonwagenkamp" en gunnen onze voeten de broodnodige rust. Morgen weer een reisdag.

Wat een pech voor Maureen en Paschal! Hou de moed er in, jullie zijn met elkaar op stap. Heet water is wel aan te komen...... Goede reis morgen!