Eerste dag in de Zweedse hoofdstad

Nederland, Hoofddorp

De Zweedse hoofdstad staat al een tijd op onze "bucket list", een beetje moderne mens heeft tegenwoordig een "bucket list", vandaag de dag volstaat een wenslijst niet meer. Wat een vreemde naam eigenlijk "bucket list" ik moet maar gaan uitzoeken wat de origine ervan is. Onze "bucket list" is niet bepaald spannend te noemen, die bestaat voornamelijk uit steden en landen die wij nog willen bezoeken of (her)bezoeken, geen sensationele of excentrieke bezigheden als "paragliden" of zwemmen met haaien (dolfijnen zijn zo passé). Ooit hebben wij ons voorgenomen om de hoofdsteden van alle landen van de Europese Unie te bezoeken, wij hebben al aardig wat kunnen afstrepen maar aangezien de EU blijft groeien kunnen wij nog een tijdje door. Wij vliegen vandaag om 06.50 met de KLM naar Stockholm Arlanda, de taxi van "Tinker" is besteld voor 04.30uur maar is doodleuk ruim 30 minuten te vroeg, hij moet toch maar even wachten. Op Schiphol komt snel de gedachte op dat 6 dagen geleden de omgekomen passagiers van vlucht MH17 dezelfde veiligheidsprocedures hebben doorlopen, dezelfde route hebben gelopen en waarschijnlijk zelf net als wij een kopje koffie hebben gedronken misschien zelfs zittend aan dezelfde tafel, een trieste en akelige gedachte en ik weet zeker dat wij niet de enige zijn met die gedachte, maar het leven gaat door en die vreselijke tragedie weerhoudt, gelukkig niet, de mensen om in een vliegtuig te stappen, de enorme drukte op de luchthaven is er een stil bewijs van. De vluchtduur naar Stockholm bedraagt 1.45 uur, tijdens de daling kunnen wij duidelijk zien dat dit gedeelte van Zweden bestaat uit een archipel van ontelbare eilanden met net zoveel water als land, een prachtig gezicht vanuit de lucht. Na een busreis van 45mn bereiken het centrum van de stad, de laatste 1,5 km naar het hotel legen wij te voet af, het is alleen een beetje moeilijk oriënteren in een vreemde stad, voordat we de verkeerde kant oplopen (was bijna gebeurd) vragen wij toch naar de weg. Het is nog geen 11uur als wij ons bezweet bij de receptionist melden, het is fantastisch mooi weer, veel zon en warm, heel warm zelfs (28gr.) volgens de mooie blonde viking van de receptie wordt deze week een temperatuurrecord gebroken. Onze kamer is helaas nog niet beschikbaar, rest ons niets anders op dan de koffer achter te laten en in de buurt een kopje koffie te gaan drinken, daarna een stukje buurt verkennen om vervolgens op een terras neer te strijken voor de lunch. Als wij aan het begin van de middag onze kamer betreden zijn wij blij verrast door de ietwat romantisch inrichting, ooit een kristalen kroonluchter en een antiek aardewerk houtkachel op je hotelkamer gehad? Oh ja! En de lift, zo'n één waarvan de ijzerendeur nog zelf moet sluiten en die piepend en krakend langs het trappenhuis stijgt. Wij zijn blij met ons hotel niet alleen vanwege de ouderwets charme maar ook vanwege de locatie t.o.v de meeste bezienswaardigheden. Wij pakken onze koffer uit en proberen heel even hoe het bed ligt.... Het onvermijdelijke gebeurt wij vallen allebei in slaap maar ja wat wil je als je afgelopen nacht geen oog hebt dicht gedaan. Ons middagdutje doet ons goed, fris beginnen wij aan een nieuwe wandeling door de buurt. De verzorgde groene parken, vandaag druk bezocht door zonnebadende stedelingen, de chique winkels van befaamde couturiers, de rechtlijnige straten waaraan sobere doch elegante gebouwen zonder overbodige versiersels en tierelantijnen staan opgesteld, hier geldt de strakheid van Scandinavië, doen ons vermoeden dat wij in een welgestelde wijk verblijven. Langs Strandvägen, één van de stadskade, vergapen wij ons aan de grandeur van de "Art Deco" luxe hotels. De drijvende volle terrassen dragen bij aan de gezellige sfeer. Omdat in de avond de temperatuur nauwelijks zakt gebruiken wij ons diner op het terras van een brasserie, het duurt heel lang voordat wij onze gerechten krijgen maar het is absoluut het wachten waard, het smaakt voortreffelijk. Aan het eind van de dag zijn onze gedachten even bij Nederland op deze bijzondere dag van nationale rouw.