Het is eindelijk zover

Nederland, Hoofddorp

Een lange gekoesterde wens gaat eindelijk in vervulling. Sinds ongeveer mijn twaalfde droom ik om Japan ooit te mogen bezoeken. Die fascinatie voor het land van de rijzende zon heb ik ontwikkeld na het zien van een dia presentatie van een familie vriend. De goede man had veel van de wereld gezien door zijn ambt bij de Marine en wist daarover boeiend te vertellen. De felle rode kleur van de Torii’s (heilige poorten) en de fleurige elegante kimono’s maakten op mij veel indruk. 60 jaar later is het eindelijk zover, het is nooit te laat om dromen te realiseren. Om 10.15 uur zet buurman Henny ons af op Schiphol voor onze vlucht naar Osaka. Het is een drukte van jewelste op de luchthaven, de “mei vakantie” is begonnen, desondanks zijn wij binnen 30 minuten helemaal gereed met alle procedures, inchecken, paspoortcontrole en “security check”. Voor dat laatste hadden wij een “timeslot” aangevraagd, ik kan het aanbevelen, geen lange wachtrijen of wachttijd. Nog ruim tijd om een kopje koffie te drinken en de internationale vertrekhal te verkennen, wij komen hier niet elke dag. Ondanks de vele reizigers staan de sjieke dure boetieken nogal desolaat bij en het personeel kijkt verveeld. Bij de gate staat de Boeing 787-900 geparkeerd, beter bekend als de “Dreamliner”, die ons naar onze bestemming zal brengen. Wij hebben voor deze lange vlucht (12uur35) “economy comfort” stoelen geboekt, weliswaar iets duurder dan de standaard stoelen maar comfortabeler. Helaas deze keer geen oude bekenden onder de bemanningsleden, jammer het was leuk geweest. Onze vrienden, Maureen en Paschal met wie wij eerder een camper vakantie in Frankrijk hebben doorgebracht waren zo enthousiast van onze reisplan dat zij ook besloten om ons op dit nieuwe avontuur te vergezellen. Wij zitten op dezelfde vlucht hoewel zij in de “business class”, wij in “economy”. Ondanks de vele reizen die wij door Azië maakten bleef Japan door de hoge kosten voor ons lange tijd onbereikbaar. De “yen” Japanse munteenheid is decennia lang een zeer sterkte valuta geweest, Inmiddels is het wat gezakt waardoor het toegankelijker is.
Deze reis was al in 2020 gepland maar toen brak de COVID pandemie uit, geen verdere uitleg nodig, iedereen heeft de consequenties ervan ondervonden. Wij hebben bij reisorganisatie “Koningaap” het “land arrangement” van een rondreis geboekt, dat wil zeggen dat wij ons zullen samenvoegen met een groep. Zelf hebben wij een rechtstreekse vlucht geboekt en hebben gekozen om twee dagen eerder af te reizen wat ons de gelegenheid biedt om de stad rustig te verkennen en te acclimatiseren. Na afloop van de rondreis blijven wij ook twee dagen langer in Tokyo om meer tijd te spenderen in deze wereld metropool. Zowel op de heen als op de terugvlucht reist de groep via Dubai en is ongeveer 22 uur onderweg. Het is voor ons de eerste keer na lange tijd dat wij in een groep reizen, ben heel benieuwd hoe het zal bevallen. De eerste en tevens enige keer was in 1983 naar Indonesië, alle andere reizen regelden wij allemaal zelf.

Goede reis naar het land van de rijzende zo'n. Ik kijk uit naar de verslagen.

Lidy 2024-04-27 10:38:28

Heel veel plezier in Japan en geniet van deze unieke ervaring!