Naar Kopenhagen

Nederland, Hoofddorp

In het kader van onze voornemens om de Europese hoofdsteden te bezoeken vertrekken wij op deze zonnige zondagmorgen om 09.55 uur voor een vierdaagse citytrip met de KL 1127 naar de hoofdstad van Denemarken. Met een vluchtduur van 1 uur kun je niet bepaald van een wereldreis spreken maar het hoeft ook niet altijd ver weg te zijn, er zijn in Europa zoveel interessante steden en bijzondere plaatsen te bezoeken. Het is weekend en toch zit het vliegtuig helemaal vol, wat hebben al die mensen te zoeken in Kopenhagen? Ik vermoed dat mede door de actuele grillige toestand in de wereld, toeristen kiezen voor " relatieve" veilige oorden maar waar zijn wij nog echt veilig? De luchthaven heeft de allures van een wereldmetropool, groot, duidelijk en efficiënt. Wij wisselen wat Nederlandse euro's voor Deense kronen en met onze zojuist gekochte kaarten stappen wij de metro in om het centrum van de stad te bereiken. Dankzij de vooraf geraadpleegde internet vinden wij moeiteloos ons logeeradres, Leve Google Streetview. Al voor 12 uur arriveren wij bij het hotel, midden in het centrum gesitueerd en op loopafstand van alle bezienswaardigheden. Tot ons genoegen hoeven wij niet te wachten tot de officiële check-inn tijd, wij krijgen gelijk onze keycards, zou het liggen aan het feit dat wij een "executive room" hebben geboekt weliswaar via Secret Escapes met aannemelijke korting. Het is onze tweede ervaring met deze onderneming die opereert in het hogere segment en daardoor duurder is dan bijvoorbeeld een hotelkamerveiling.nl maar de geselecteerde hotels zijn 4 of 5 sterren en de kamers comfortabel en van alle gemakken voorzien en zo deze ook, zelfs badjassen en slippers ter beschikking en niet te vergeten de Nespresso machine. De stad baddert in de zon als wij de straat opgaan wat heel aangenaam voelt. De "Frederiks kirke" ook bekend als "marmorkirken" trekt onze aandacht door haar prachtige groene en gouden koepel, wij treden binnen en geheel onverwacht worden wij getrakteerd op een indrukwekkende uitvoering van het Requiem van Mozart, een groot symfonie orkest vergezeld door een koor van ongeveer twee honderd mannen en vrouwen en enkele solisten, wie zij zijn weten wij niet maar in ieder geval zeker geen amateurs, met kippenvel en een brok in de keel wonen wij het gehele concert bij. Achteraf blijkt het de generale repetitie te zijn van het concert die dezelfde middag wordt gegeven, de repetitie verloopt overigens vlekkeloos zonder enige intermezzo en kost helemaal niets. Wij zijn allebei een beetje aangedaan door deze bijzondere uitvoering, om bij te komen gaan wij lunchen aan de "Nyhavn", waarschijnlijk de meeste toeristische plek van de stad. Het is daar gezellig druk, de terrassen zitten vol, verwarmd door de genereus aanwezige zon, er heerst een heerlijke relaxte sfeer. Het is een stad naar ons hart, men zegt dat de sfeer te vergelijken is met die van Amsterdam, het Amsterdam van 20 jaar geleden dan wat mij betreft voor dat het door toeristen werd overspoeld, Kopenhagen voelt een stuk relaxter. Na de lunch wandelen verder langs de zee op zoek naar het stadssymbool, de kleine zeemeermin. Na een flinke tippel bereiken wij eindelijk het beeld. Wij hebben geen hoge verwachting omdat wij vaak gehoord hebben dat het maar een klein beeldje is. Zo klein vinden wij het beeld niet met haar menselijke proportie. Het blijkt trouwens een replica te zijn, het origineel is verschillende malen beklad en vernietigd door vandalen, in ieder geval de belangstelling van de toeristen is er niet minder door, de kleine zeemeermin wordt duizenden maal per dag geportretteerd. Via het Churchill Park waar de bloeiende Japanse sierkersen voor het ultieme lentegevoel zorgen lopen wij terug naar ons onderkomen. 19.30uur, wij gaan op zoek naar een eetgelegenheid, wij passeren verschillende etablissementen maar lopen snel door wanneer wij de prijzen van de spijzen bestuderen, Kopenhagen is nog duurder dan Amsterdam wat horeca betreft. Uiteindelijk kiezen wij voor restaurant "Geist", het decor spreekt ons aan en de prijzen zijn voor ons acceptabel. Afijn, om een lang verhaal kort te maken wij krijgen aan het eind van de rit een mega rekening maar wij zijn ook een "positieve" ervaring rijker. Het genoemde restaurant serveert namelijk alleen kleine porties bijzondere gerechten zoals ossenhaas tartaar met zalmeitjes, coquilles met gegrilde kip in een kreeftensaus en als toetje gezouten wasabi op een karamelbedje. Voor dat je je honger gestild hebt ben jij natuurlijk een aantal van die gerechten verder maar eerlijk is eerlijk het was bijzonder en wij hebben ervan genoten.