Van Hoofddorp naar Vlieland

Nederland, Hoofddorp

Toen ik enkele weken geleden op hotelkamerveiling een aangeboden 3-daagse arrangement bij badhotel Bruin op Vlieland zag hoefde ik niet te aarzelen en met een bod van slechts 50€ (+9€ veilingskosten) was ik de gelukkige winnaar van de veiling. Vandaag gaan wij onze voucher verzilveren. Wij zijn ruim op tijd in Harlingen voor de boot van 14.15uur. Wij hebben er allebei veel zin in en met een schoolreisje gevoel (hoewel ik als kind nooit op schoolreisje geweest ben, het bestond in Frankrijk eenvoudigweg niet) stappen wij aan boord van de MS Vlieland. Wij zitten nog maar net op de boot of onze opgewekte stemming slaat om. Mijn schoonzusje uit Frankrijk belt met de droevige mededeling dat Raymonde, haar beste vriendin tevens onze vriendin is overleden. Zij was de laatste jaren ernstig ziek maar toch schrik je ervan. Waarom gaan juist de leukste en liefste mensen als eerste weg. Het eerste uur op de boot zijn wij heel stil, wij moeten dit trieste bericht verwerken. Lieve Raymonde altijd goedlachs en vol levensvreugde, zo zullen wij jou altijd herinneren. De beste manier om je te herdenken is van ons tripje te genieten, zo had jij het gewild, weet ik zeker. De weergoden zijn ons zeer gunstig gezind vandaag. Een lauwe winterzonnetje en een strak blauwe hemel maken het ons mogelijk om de gehele overtocht op het bovendek te vertoeven. Op Vlieland meert de boot aan in het dorp daarom is het maar een korte wandeling naar ons hotel. De hoofdstraat, Dorpstraat genaamd (hoe verzin je het) met zijn Anton Pieck uitziende huizen (zonder sneeuw) maakt een gemoedelijk en gezellige indruk. Jij voelt je er gelijk welkom. In het hotel worden wij door een allervriendelijkste receptioniste verwelkomt, de hal alsmede de salons en restaurant zijn stijlvol ingericht en stralen comfort en warmte uit. Met de toegewezen kamer zijn wij minder blij, het is volledig ingericht en schoon maar heel klein. Tja... Wij zijn tenslotte "hotelkamerveiling klanten". Jan zou geen Jan meer zijn als hij niet gelijk rechtsomkeert naar de receptie waar hij vriendelijk vraagt of er misschien een andere kamer beschikbaar is. En ja hoor hij krijgt het weer voor elkaar, wij krijgen een upgrading naar een ruime mooie kamer zonder bijbetaling. Na ons geïnstalleerd te hebben gaan wij wandelen door het dorp en snel ontdekken wij het huis van de "seriedokter" Deen (Monique van de Veen) alsmede de prachtige uit 1614 stammende kerk die ook regelmatig in de serie te zien is. Wij lopen langs de dijk terug kijkend op de terugtrekkende Waddenzee. Vanavond eten wij in ons hotel en op advies van de keurig geüniformeerde en geganteerde ober laten wij ons verrassen door de chef die als souschef bij het twee Michelin sterren restaurant Parkheuvel in Rotterdam heeft gediend, dit is duidelijk te merken aan de geweldige zeer verzorgde presentatie van elk gerecht en vooral de voortreffelijke smaken. Van amuse tot dessert laat wij ons verwennen. Vanavond zijn wij op chic.