Terug naar huis

Verenigde Staten, New York City

De koffers zijn weer gepakt, wij nemen afscheid van de stad en van onze fijne studio, wij zullen het uitzicht missen maar ook goed om naar huis te gaan. Wij vertrekken vanaf Newark Liberty Airport de tweede luchthaven van NYC na JFK. De weg ernaartoe is aangenamer dan de weg van JFK naar Manhattan, geen vuil langs de weg en het verkeer vloeit makkelijker door, bovendien biedt deze route bijna de hele tijd een fraai zicht op Manhattan. Het luchthavengebouw is lichter, schoner en het is er een minder druk. Het inchecken en de "security control" is in een mum van tijd gepiept. Als ik het een volgende keer voor het zeggen heb, kies zonder twijfel voor Newark. Wij vliegen terug met een Boeing 747-8 die met 76,3m de Airbus A380 qua lengte overtreft echter niet qua passagierscapaciteit.
Wij hebben enorm genoten van NYC, het is een enerverende, innemende stad maar helaas kom je hier ook de donkere kant van de VS tegen, ontiegelijke aantal bedelaars, zwervers en daklozen die op een stuk karton in portieken slapen, een nare consequentie van het systeem. Het is voor ons Europeanen moeilijk zich voor te stellen dat de meerderheid van de Amerikaanse burgers fel tegen de "Obama Care" is. Zij vinden dat ieder voor zichzelf verantwoordelijk is, wij denken dat niet iedereen in staat is om voor zichzelf te zorgen. Beide systemen vertonen tekortkomingen, in Amerika, in onze ogen, de inhumane kant, in Europa de kosten die de pan uitrijzen. Niet dat wij Europeanen heiligen zijn en zij Amerikanen egoïstische wezen, er zijn genoeg mensen in de VS die zich op hun eigen manier inzetten om hun naasten te helpen.
Een vervelend aspect van de stad is de omvangrijke bouwputten en herstelwerkzaamheden die overal plaatsvinden, wel te begrijpen natuurlijk want in zo een drukke en bezige stad valt altijd wel wat te repareren of opnieuw te bouwen. Dit gezegd hebbende, ik hou van New York met zijn charmes en met zijn minder leuke kanten. See you soon New York.