Isafjordur - IJsland

IJsland, Isafjordur

Vroeg in de ochtend meren wij aan in de haven van Isafjordur, sinds kort beschikt dit plaatsje over een aanlegkade. Isafjordur, van oorsprong een vissersdorp is de belangrijkste plaats van de “Westfjord” regio en het meeste afgelegen oord van IJsland. Paradoxaal hieraan is de aantrekkingskracht op toeristen. Vandaag liggen maar liefst drie cruise schepen in de haven, de populatie van 2744 inwoners wordt in één klap verdrievoudigd. Of iedereen hier blij mee is weet ik niet maar één ding is zeker toerisme is booming in dit land en wordt een belangrijk steun voor de economie. Er wordt veel gewerkt aan verbetering van infrastructuur, opvangmogelijkheden en faciliteiten voor bezoekers. Over 5 jaar zal het hier heel anders uitzien vermoed ik.
Wij wandelen door het dorp, de nog in bedrijf zijnde visverwerkingsfabriek is al op ver afstand te ruiken. De opvallend felle gekleurde huizen contrasterend tegen de donkere achtergrond van de hoge bergwanden leveren mooie foto’s op. Wij brengen een bezoek aan het oude ziekenhuis waar nu een cultureel centrum is gevestigd. De tentoongestelde oude medische uitrusting die hier tot in de jaren zeventig gebruikt is getuigt van de armoedige omstandigheden destijds. De weergoden zijn ons vandaag duidelijk minder gunstig gestemd, het is grijs, af en toe miezert het en de temperatuur komt niet hoger dan 12 graden. In de middag begint het opeens ook heel hard te waaien,wij beslissen naar het schip terug te gaan. WiFi is vandaag niet beschikbaar aan boord, de hoge bergen blokkeren het signaal van de satelliet, maar gelukkig kunnen de “sociaal media” verslaafden onder ons aan hun behoeften voorzien bij een “hotspot” in de haven, waar zouden wij zijn zonder onze mobieltjes, niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Tegen vertrektijd heeft de kapitein een belangrijke mededeling… wij gaan NIET naar Reykjavik. Een storm met orkaankracht, die 8 tot 10 metershoge golven kan veroorzaken is op komst en zal de hoofdstad vol treffen. Hij heeft contact gehad met de haven autoriteiten die het niet veilig, zelfs gevaarlijk vinden om onze koers aan te houden. Het alternatief is terugvaren naar het oosten om IJsland heen en richting Inverness Schotland te varen, dit betekent 2 volle dagen op een onstuimige zee. Het is natuurlijk flink balen, Reykjavik was voor ons één van de hoogtepunten van deze reis maar wij staan volledig achter de keuze van onze kapitein voor wie het zeer zeker niet makkelijk is om zo’n een ingrijpende beslissing te nemen, beter “safe dan sorry”.
Het is vrijdagavond 19 uur, de loods begeleidt ons uit de fjord, wij zullen pas maandagochtend weer land zien.

Een mooie, gevarieerde reis! Veiligheid boven alles!