Een nieuwe ervaring

Nederland, Amsterdam

Een nieuw avontuur, een complete nieuwe ervaring. Vandaag brengt onze vriend Jeroen ons niet naar Schiphol voor een vlucht naar verre oorden maar naar de “Cruise passengers terminal” in Amsterdam. Inderdaad een cruise. De oude backpackers ruilen hun trouwe oude rugzak in voor een splinternieuwe Samsonite spinner koffer. Van smoezelige hotelkamer naar een luxe hut met kingsize bed en ruim balkon, van mandi bak met koud water inclusief bloedzuigers naar een fraaie douchecabine met dispenser voor douchegel, shampoo en bodylotion, van “street food” naar een keuze aan meerdere restaurants. Nog nooit hebben wij zolang overgedaan om onze koffer in te pakken, een rugzak inpakken is zo gepiept, 5 onderbroeken, 5 paar sokken, een afritsbroek, één of twee overhemden en een paar t-shirts dan zit je al aardig vol. Nu moet vrijetijdskleding mee, wat “chic casual” en “dressy” voor de gala avonden. Diep in ons hart zijn wij nog steeds backpackers, alléén onze oude botten gaan nu ons parten spelen en kiezen wij voor meer luxe en comfort. Vinden wij het erg? Nee hoor, wij appreciëren ook zeer zeker wat meer gemak maar denken ook met een vleugje nostalgie aan al die mooie avontuurlijke reizen die wij als backpackers hebben gemaakt. Dus laten we genieten van het beste van beide werelden - de herinneringen aan onze backpackers tijd en de luxueuze ervaring op een cruiseschip. Het leven is tenslotte een reis met veel facetten.
Met een portie gezonde spanning melden wij ons om 13 uur bij de terminal. De behulpzame en vriendelijk aanwezige staf wijzen ons de weg en de te volgen procedure. Nog geen half uur later zitten wij in onze “Verandah stateroom” en nog geen uur later worden onze (zware) koffers bij ons afgeleverd. De hut is van alle gemakken voorzien, meer dan voldoende kastruimte en laden om je spullen op te bergen, een groot bed, grote TV, klein bureau met stoel en een zithoekje met bankje en kleine koffietafel. De van vloer tot plafond glazen wand geeft toegang tot het ruime, deels overdekte, balkon voorzien van twee ligstoelen met voetenbankje.
Onze steward, Daus genaamd, attendeert ons dat het buffet restaurant open is voor de lunch, wij besluiten om iets te gaan nuttigen voordat wij uitpakken. De keuze en het assortiment is indrukwekkend ruim, Aziatisch, Europees, Amerikaans, vis, vlees, vegetarisch voor een ieder wat wils. Wij installeren ons aan een tafeltje bij een groot raam en genieten van een smakelijke maal nauwlettend volgend alle voorbereidende activiteiten voor het vertrek.
17 uur scherp komen wij los van de kade en beginnen wij aan de twee uur durende vaart naar de sluis van IJmuiden. Wat bijzonder om onze mooie Amsterdam vanaf deze hoek te kunnen aanschouwen. Zowel de recreanten vanaf hun, op het “IJ” dobberende pleziervaartuigen als de forensen vanaf de pont zwaaien enthousiast naar ons, sommigen roepen zelf “veel plezier”, “goede reis”, uiteraard zwaaien wij net zo enthousiast terug.
Het passeren van de sluis in IJmuiden is secuur werk, een loods komt aan boord om het schip door de sluis te loodsen alvorens wij het ruime sop kiezen. Vanaf ons balkon volgen wij alle handelingen.
Wij dineren wederom in de “Lido market”, het buffet restaurant, genietend van de ondergaande zon. Morgen gaan wij het schip verkennen, wij hebben tot nu toe alleen de achterkant gezien waar onze hut en het restaurant zich bevindt.
Wij gaan op tijd naar bed, moe van het vroege opstaan vanochtend en alle nieuwe indrukken.

Fijne cruise vakantie, veel plezier!

Peggy 2023-08-28 14:11:29

Oh, dit is zooooo leuk!! Zo'n andere vakantie maar wat een ervaring, spreek ik uit ervaring met de Achille Lauro. Kan niet wachten tot het volgende verslag ❤️❤️

Anita 2023-08-28 14:29:54

Veel plezier met jullie eerste cruise! Hans en ik vonden het 't summum van reizen, wilden daarna niets anders. Geniet ervan ☺

Lidy 2023-08-28 14:51:10

Het klinkt geweldig en ziet er prachtig uit!