De Golden Gate Bridge en Alcatraz

Verenigde Staten, San Francisco

Vanochtend wagen wij een poging om naar de Golden Gate te gaan, onze laatste kans. Via internet de hele trip met het OV uitgestippeld, deze ligt namelijk niet in het centrum en het is nogal omslachtig om er te komen. Wij weten dus precies welke bus wij moeten hebben en waar wij moeten overstappen, allemaal picobello in orde ware het niet dat wij de bus in de verkeerde richting nemen, onze innerlijke kompas laat ons in de steek, wij snappen niets van de topografie van deze stad. Gelukkig zet de vriendelijke chauffeur ons terug op het goede pad. Als wij In de buitenwijk Taraval genaamd, wachten op de aansluiting op de volgende bus, beleven wij een "deja vu", het is hier ronduit smerig, armoedig, wat ons een unheimisch gevoel bezorgt. SF is een stad met vele gezichten. Maar "we made it" en wij worden beloont met een grandioos uitzicht op de brug, de beloofde selfie kan worden gemaakt en is terug te vinden in de fotogalerij. Velen maken de oversteek op hun gehuurde fiets, wij beginnen er niet aan, het waait, het is koud, de mist is weer in aantocht en het begint te druppelen, wij beperken ons tot een wandeling tot de eerste pilaar en terug. Wij reizen verder richting Fishermans wharf, waar wij een "fish and chips" verorberen, het broodje krab van 20 dollar vinden wij toch te gortig. s'Middags staat "Alcatraz" op het programma, niet echt een bestemming waar je vrolijk van wordt, het weer heeft zich intussen ook aan de omstandigheden aangepast, "foggy city" doet haar alias eer aan. Iedereen weet uiteraard dat Alcatraz de zwaarste penitentiaire instelling van de US was maar wat ik in ieder geval niet wist is dat het daarvoor als strategische militaire basis heeft gediend ter verdediging van de baai. Van 1969 tot 1971 is het eiland Alcatraz bezet geweest door "natives Americans" (indianen) die er een eigen land wilden stichten wat niet gelukt is maar wat resulteerde in een verbeterde policy van de staat tegenover de rechten van de indiaanse bevolking. In de tijd dat het eiland als gevangenis diende woonde er ook personeel met hun gezin. De omstandigheden in welke de gevangenen verkeerden zijn nu niet meer denkbaar, om wat te noemen, cellen van ongeveer 2 per 3 m waarin een bed en een toiletpot was geplaatst met open tralies aan de voorkant die een totale gebrek aan privacy garandeerde. In 1963 is de gevangenis gesloten o.a. omdat het de staat te veel geld kostte, nu brengen de toeristen heel wat geld in het Alcatraz laadje... Tijden veranderen. Aan het eind van de middag verwennen wij onszelf met een heerlijke stuk cheese cake... Juist... Van de factory waar we nota bene 30 minuten in de rij mogen staan voor een tafel (wij kiezen voor een tafel buiten, geen wachttijd). Thuis gekomen draaien wij een wasje, voordeel van een Airbnb is dat je een volledig ingerichte huis tot je beschikking hebt. Morgen verlaat wij SF. Oh ja, ik vergeet nog iets, ik zou nog terugkomen op de Japanse toilet.... Wij hebben het niet aan de praat gekregen, geen handleiding bij, niet eens in het Japans maar wees gerust er zat ook een gewone doorspoel knop op.