De laatste dag

Portugal, Ponta Delgada

De laatste dag. Moeilijk om te beslissen wat wij nog willen zien, wij hebben niet voldoende tijd om het hele eiland rond te rijden. De ene adviseert dit, de ander dat.... Wij gaan op onze eigen gevoel af. Wij kiezen als eerste bestemming Caldeira Velha, een heet waterbron. Het is al druk op de parkeerplaats als wij daar aankomen. Wij gaan te voet naar de Caldeira, omringd door een uitbundige tropische vegetatie waarin de enorme boomvaren prominent aanwezig is. Een rookpluim stijgend uit de grond en de penetrante lucht van zwavel kondigen aan dat wij er zijn. Hier zie je letterlijk het water kokend uit de grond komen. Nabij vind je er een warmwaterpoel waarin je kunt badderen. Onze volgende bestemming is Lago do Fogo, een kratermeer, hoog in de bergen gelegen. Op deze route bevinden zich veel uitkijkpunten die vergezichten bieden. Helaas is de hele route inclusief het meer gehuld in dichte mist. Tja, wij zijn op de Azoren, dit komt vaker voor. Wij rijden verder naar Furnas, een oostelijk gelegen dorp, bekend o.a. om zijn botanische tuinen, maar daar komen wij niet voor. Wij gaan voor de echte natuur, hier vinden wij nog meer heet waterbronnen, groter, imposanter en nog meer stinkend dan degene die we vanochtend bezocht hebben. Machtige natuur. Er is hier zelf een restaurant die rechtstreeks zijn eten voorbereid in een van die bronnen....maar ja of het zo lekker is een stuk doorgekookte vis met zwavel smaak?..... Voordat we Furnas achter ons laten, genieten wij van een schitterend uitzicht over het dorp en het meer vanaf één van de talrijke "miradouros" (uitkijkpunt). Op weg terug naar ons hotel worden wij blij verrast als wij ontdekken dat wij per toeval op de "theeroute" zijn beland. Wij wisten dat er theeplantages op de Azoren zijn maar waar precies wisten we niet. Een leuke afsluiting van onze laatste toer. Sao Miguel mag wel toeristischer zijn dan de andere eilanden, het is er niet minder mooi. Wij hebben vijf prachtige eilanden bezocht, wij wisten dat de natuur op die eilanden mooi is, maar het heeft onze verwachting ruim overtroffen. Vijf eilanden in 11 dagen is nogal krap, wij hebben zoveel mogelijk gezien, maar een rustdag ertussen was heel welkom geweest. Wij gebruiken onze "laatste avondmaal" in de vorm van een goed buffet in het hotel. Morgen gaan wij terug naar huis, voldaan en een mooie herinnering rijker.