De stad verkennen

Polen, Krakau

Toch twee punten van kritiek op onze hotelkamer, de verschrikkelijke klonterige hoofdkussens die geen enkele steun bieden en het gebrek aan lichtverduisterende gordijnen waardoor de kamer niet donker te krijgen is wat niet bevorderend is voor je nachtrust. De keuze voor deze citytrip is niet willekeurig, een bezoek aan concentratiekamp Auschwitz is al heel lang een wens. Krakau is daarvoor de perfecte uitvalsbasis, naast het feit dat het redelijk dichtbij Auschwitz ligt (50km), heeft de stad zelf veel te bieden. Na een goed ontbijt zijn wij helemaal klaar om de stad te gaan verkennen, bewapend met camera en paraplu's voegen wij ons toe aan een groepje toeristen voor de gratis stadstour onder leiding van een gecertificeerde gids. Er zijn twee opties, een twee uur durende wandeling door de oude stad of een tour gericht op de communistisch erfenis, wij kiezen voor de eerste. Wij krijgen uitgebreid uitleg over de bewogen geschiedenis van dit land, beklemd tussen twee supermachten als Rusland en Duitsland is het land in de loop der eeuwen menige keren bezet en verdeeld, in de 18e eeuw bestond het land zelf even helemaal niet meer. Na de tweede wereld oorlog viel het land onder het juk van de Sovjet Unie. Pas in 1980 onder het beleid van Lech Walesa begint Polen een stap naar onafhankelijkheid te maken, het duurt echter nog 10 jaar voordat dit een feit wordt. Met de dreigende houding van de huidige Russische leider neemt de angst bij de bevolking toe om opnieuw hun onafhankelijkheid te verliezen. Een markante karaktereigenschap van dit volk is het diep geworteld katholicisme die ook zonder enige twijfel zijn steentje heeft bijgedragen aan de weg naar onafhankelijkheid, daarbij heeft Paus Johannes Paulus de tweede (de enige Pools paus) een belangrijke bijdrage geleverd. Het geloof wordt hier heel anders beleefd dan in Zuid-Europa, de kerken, even rijkelijk versierd als in Zuid-Europese landen, vertonen een complete andere stijl, de donkere kleuren geven het een strengere aanblik. Één van de 136 tellende kerken in Krakau is zo populair bij de bevolking dankzij de art nouveau decoratie, dat men deze twee jaar van tevoren moet boeken voor een huwelijksplechtigheid, dit geeft men in ieder geval de tijd om zich te bedenken. Een noemenswaardig bijzonderheid van de stad is het trompetgeschal die elk uur, 24/7 wordt geblazen in de vier windrichtingen vanuit de top van de toren op de Rynek Glowny (waarschijnlijk minder geapprecieerd door de omwonenden). Onze wandeling wordt af en toe verstoord door een fikse bui maar het kan de pret niet drukken. Oude verdedigingsmuren, het koninklijk kasteel en vele sage en legendes komen ook aan bod gedurende de tour. De lunch bestaat uit voor mij een paddenstoelensoep in brood geserveerd en voor Jan een zuurkoolschotel, het ziet er beter uit dan het smaakt, het is duidelijk de Poolse keuken is niet één van de finesses. Na de lunch maken wij dezelfde stadswandeling in omgekeerde richting om foto's te maken, daar was vanochtend weinig tot geen tijd voor en ik wil toch heel graag deze zeer fotogenieke stad op de gevoelige plaat vastleggen. Na een korte nodige rust in het hotel (mijn knie is aan het protesteren tegen mishandeling) maken wij nog een kleine wandeling door het stadspark alvorens wij ons naar hetzelfde restaurant als gisteravond begeven voor het diner, daar kan Jan namelijk alcoholvrij bier bestelen wat niet evident is in een land waar alcoholgebruik hoogtij viert. Morgen zal onze dag er heel anders uitzien, wij worden om 9.15uur opgehaald voor de excursie naar Auschwitz.