Gamla Stan

Zweden, Stockholm

Na een goede nachtrust genieten wij van een uitgebreid ontbijtbuffet eer wij aan onze dagtocht beginnen, tot grote vreugde van Jan, is haring op vier verschillende manier bereid en zalm bij de ochtenddis opgediend. De zon is weer helemaal van de partij, als het weerbericht klopt zal vandaag het kwik stijgen tot rond de 30 graden. Aan het begin van onze wandeling schenken wij even aandacht aan de vele Art Deco elementen die de "Kungliga Dramastika Teatern" versieren, hoewel de (te) goudkleurige accenten aan de rand van kitsch zijn. Stockholm bestaat uit 14 eilanden verbonden met meer dan 50 bruggen, wij wandelen naar Skeppsholmen van oudsher het eiland van de scheepswerven, enkele sporen daarvan zijn nog zichtbaar in de vorm van kleine scheepswerven. Aan de kade liggen veel oude schepen die tot woonboten zijn omgebouwd, interessant dat bij elke boot een verhaal over de herkomst, bouwjaar en de oorspronkelijk functie wordt vermeld. Vanaf Skeppsholmen hebben wij een mooi uitzicht over Gamla Stan (Oude Stad) het volgende eiland en de grootste trekpleister van Stockholm, hier bevinden zich de meeste bezienswaardigheden en verre weg het grootste aantal toeristen. Opvallend veel Spanjaarden, die in de zomer verkoeling komen zoeken in het noorden van Europa, deze keer hebben zij pech want de temperatuur is inmiddels gestegen naar de beloofde 30 graden. Het koninklijk paleis met zijn kaarsrechte hoeken en streng uiterlijk doet meer denken aan een kazerne, een bezoek aan het interieur houden wij nog te goed voor zondag. Het is net de tijd voor de wisseling van de wacht, hordes toeristen met de camera in aanslag haasten zich naar de ingang van het paleis, er wordt gerend en geduwd. Ik voel me niet echt op mijn gemak in mensenmassa, ik raak heel snel geïrriteerd (altijd gehad) dus bedank ik hiervoor en trek me terug. In de oude stad bieden de smalle straten, geflankeerd door kleurrijke huizen, bescherming tegen de felle zon. Tegen lunchtijd nemen wij plaats op een leuk terrasje, echter na het bestuderen van de kaart nemen wij snel de benen, meer dan 20 € voor een hamburger vinden wij te gortig. Bij een supermarktje kopen wij een grote fles water en twee lekkere kant-en-klaar verse "Cesar salad" die we verderop, zittend op een bankje met uitzicht op het water en de passerende boten, met smaak consumeren. Na onze geïmproviseerde lunch kopen wij tickets voor de Hop on - Hop off boot, deze vaart een vaste route en heeft verschillende stops langs interessante locaties in de stad, zoals de naam het al doet vermoeden kun jij af-en opstappen zolang je ticket geldig is, twee dagen dus. Wij beslissen in eerste instantie om de hele tocht mee te varen, het is op het water koeler en wij gunnen onze benen wat rust want wij hebben al flink wat kilometers afgelegd. Wanneer wij langs het permanent amusementspark Tivoli varen kunnen wij attracties aanschouwen die nooit in overweging zullen worden genomen om op onze "bucket list" te worden geplaatst, alléén het gegil al van de durfals die wel ingestapt zijn bezorgt je kippenvel. Ach ja... laat ik eerlijk zijn een paar lentes jonger had ik het waarschijnlijk wel gedaan, ik ben nooit vies geweest van een adrenaline shot. Even verder varen wij langs cruise schepen zo hoog als een flatgebouw. Terug in Gamla Stan dwalen wij door nog meer smalle straten en bij een ordinaire souvenirwinkel kopen wij allebei een pet want op de natuurlijk bescherming van ons haar kunnen wij niet meer rekenen. De kathedraal (Storkirkan) die wij aan het eind van de middag bezoeken, mag misschien niet de majestueusiteit hebben van die in zuidelijke landen desalniettemin is het een bijzonder en indrukwekkende 13e eeuws gebouw. Wij eten vanavond, wederom buiten, vlakbij het hotel en maken nog een korte wandeling naar de kade. Morgen weer een drukke dag, er is nog zoveel te zien.