Horse Shoe Bend en Lake Powell

Verenigde Staten, Page

Door alle indrukken van die bijzondere dag konden wij gisterenavond allebei de slaap niet vatten en daardoor hebben wij beroerd geslapen. Vandaag hoeven wij geen enorme afstanden af te leggen voor het bezichtigen van bezienswaardigheden, alles wat wij willen zien bevindt zich in een rayon van 12 km. Wij starten de dag met een korte rit van 6 km naar "Horseshoe Bend", een canyon door wind en water uitgeslepen in de vorm van een hoefijzer, vanaf de top van een klif (zonder enige bescherming) kijk je in de 300 m diepe ravijn naar de langzaam stromende Colorado rivier. Wat is moeder natuur toch gul geweest met deze regio om die te voorzien van zoveel kunstwerken. Dit deel van Arizona was vroeger land van de "Navajo" Indianen die nog sterk vertegenwoordigd zijn, uiteraard rijden zij nu in "pick-up trucks" en dragen zij spijkerbroeken maar zij zijn nog steeds onmiskenbaar te herkennen aan hun plat gezicht, donkere huid en hun prachtig sluik ravenzwart haar.
Een ander soort bezienswaardigheid is het modebeeld van de Chinese dames in dit klimaat, zij gaan van top tot teen bedekt, geen stuk huid mag zon vangen, een mondkapje hoort bij de accessoires, een sjaal beschermt het hoofd met daarboven liefst een hoed met brede rand of een parasol, uiteraard worden er handschoenen gedragen.... zij kunnen net zo goed een boerka aantrekken, het ziet er werkelijk niet uit. In de woestijn van rode zand is het vandaag ruim 34 graden, te warm voor het tijd van het jaar beweren de lokalen, wij klagen niet deze droge warmte is makkelijker te verdragen dan de tropische vochtige hitte. Na de lunch maken wij een boottocht op de "Lake Powell" en alweer worden wij getrakteerd op een spektakel van kleuren en vormen als wij door de canyon varen. Door het spel van licht en schaduw verandert voortdurend de overwegend rode steen van tinten en gradatie. Wat zijn wij toch bevoorrecht om dit allemaal te mogen zien en beleven.