Lerwick - Shetland eilanden - Schotland

Verenigd Koninkrijk, Lerwick

De “Shetland eilanden” zijn berucht om het meestal donker, winderig, regenachtig koud klimaat. Er zijn ook uitzonderingen, wat boffen wij met deze bijzonder mooie zonnige dag, 15 graden maar geen zuchtje wind waardoor het heel aangenaam voelt.
Voor het eerst meren wij niet in de haven aan maar blijven voor anker liggen. Om de passagiers aan wal te brengen worden de reddingsboten als “tenders” (zo noemen ze het) ingezet. Het vergt nogal wat organisatie om dit allemaal in goede banen te leiden, men krijgt een nummer aan een kleur gekoppeld, wanneer die wordt omgeroepen mag men de tender “boarden”. Het kost vreselijk veel tijd… begrijpelijk.
Lerwick met 7000 inwoners is de hoofdstad van de Shetland eilanden, gesticht in de 17e eeuw, kent het een rijke geschiedenis. Het is een verrassend schilderachtig stadje, alles ziet er proper en verzorgd uit, de gespannen vlaggenguirlande over de hoofdstraat geeft een vrolijk accent. De robuuste stenen huizen met fraaie gevels zijn goed onderhouden. Nooit eerder hebben wij een voet op dit eiland gezet, toch herkennen wij veel van het straatbeeld en landschap door de televisieserie “Shetland”. Als trouwe kijkers gaan wij op zoek naar het huis van de hoofdpersonage detective Jimmy Perez, deze staat zelfs aangeven op de stadsplattegrond. Op jacht naar “free WiFi” belanden wij in de bibliotheek waar wij vriendelijk worden ontvangen en waar wij meer dan welkom zijn om gebruik te maken van de aangeboden gratis WiFi. Er wordt ons zelfs gewezen naar een plek waar wij in alle rust mogen zitten, alleen het kopje koffie ontbreekt nog….Zo kan het dus ook.
Dit plaatsje kent verrassend veel kerken van verschillende richtingen, vroom volk die Shetlanders. Een merkwaardigheid in die kerken is het donker houten plafond in de vorm van een omgekeerde boot.
Wij bezoeken “Fort Charlotte” een verdedigingswerk gebouwd in de 17e eeuw om bescherming te bieden tegen de agressie van de Republiek der Nederlanden. Toevallig of symbolisch staat één van de kanonnen precies op ons schip gericht.
Later volgen wij een voetpad langs de kust om van prachtige vergezichten te genieten, wat heeft de natuur toch mooie dingen gecreëerd. De beroemde poney’s komen wij helaas niet tegen, daarvoor moet je toch verder het platteland op. Bij vertrek volgen wij met aandacht het ritueel van de loods, wat in ieder haven opnieuw plaatsvindt. Aan boord komt een loods, gekwalificeerd zeeofficier in dienst van het loodswezen, die het schip terugleidt naar open zee, gedurende de gehele operatie vaart een “Pilot boot” op enkele meters afstand met het schip mee. Wanneer de loods van zijn taak gekweten is, sluit de “Pilot” zich op de romp van het schip aan, de loods stapt weer over en beide vaartuigen scheiden zich meestal onder luid hoorn geblazen.
Wij zetten koers naar South Queensferry (Edinburgh).

Mooie en lieflijke uitstraling!