De Perfumed River

Vietnam, Hué

Vandaag maken wij een boottocht over de "Perfumed River", waar die naam vandaan komt geen idée want buiten de watergeur hebben wij niets bijzonder geroken. De groep bestaat uit 10 toeristen, wij varen langs een aantal pagodes en graftomben van voormalige keizers, één daarvan bezoeken wij, leuk om te zien maar vergelijken met China valt het een beetje in het niets. De rest van de bezienswaardigheden laten wij voor wat het is, ook gezien de entreeprijzen die worden gevraagd. De boottocht aan zich is zeer zeker de moeite waard, mooie natuur, prachtige omgeving en alle activiteiten langs de oever geven een goede beeld van het dagelijks leven hier. Het rivier is een levensadder, er wordt er gewoond, gewerkt, erin gewassen, geplast en gepoept en dient nog steeds als drinkwater en water om je voedsel erin te bereiden. Van de maaltijd die wij aan boord geserveerd krijgen, eten wij maar weinig wanneer wij erachter komen dat de rijst, de noodles en de soep met dezelfde rivierwater worden gekookt, het lijkt ons verstandiger. Terug bij ons onderkomen doen wij een wasje. Vanaf het balkon van onze mooie kamer schrijf ik dit verslag, de licht valt voor de zoveelste keer uit, het hoort een  beetje bij dit land.