Het plannetje word eindelijk uitgevoerd

Nederland, Hoofddorp

Zo'n 3 jaar geleden riep ik heel enthousiast tijdens een etentje met onze vrienden Ton en Marianne uit Amsterdam, dat het mij leuk lijkt om een keertje met z' vieren naar het Champagnegebied te gaan. Maar ja....de tijd gaat sneller dat het ons lief is en het heeft dus zo lang moeten duren alvorens wij ons plannetje konden uitvoeren. Het doel van deze trip is het bezoek aan champagne huizen en natuurlijk wat in te slaan voor de feestelijke gelegenheden. Ik heb een paar maanden geleden 2 kamers gereserveerd bij een Champagneboer tevens B&B eigenaar. Het leek mij leuk om gelijk in het hart van de actie te zitten. Wij gaan dus logeren bij de Familie Maillard in St. Mard les Rouffy in de Rue de Champagne...hoe toepasselijk. Wij halen eerst Ton en Marianne op in Amsterdam en rond 9.30uur beginnen wij zuidwaarts af te reizen. De weergoden zijn ons vandaag gunstig gezind, het is zonnig, het is warm, prima weer om te reizen. De temperatuur loopt echter snel op tot zelfs 31 graden, maar wij klagen niet na zo'n koude en natte Nederlandse lente. Buiten Charleroi (België) stoppen wij "chez Leon" voor de lunch en omdat zo lekker warm is beslissen wij om in de tuin van het restaurant plaats te nemen. Hier gaat alles op z'n Belgisch, heel lang op ons eten moeten wachten.... Eindelijk wordt het eten geserveerd maar wij hebben nog geen bestek, snel wordt het bestek gebracht maar nog geen servetten, peper en zout rappen wij van een lege tafel. Maar eerlijk is eerlijk het eten is lekker en vooral copieus... Dis is ook België. Wachten was de moeite waard. Na de lunch hervatten wij onze reis en omdat we nog vroeg zijn maken wij nog een toeristisch stopje in het vestingstadje Rocroi. Wij vervolgens onze route naar het zuiden en om 19.30uur bereiken wij, met behulp van Ton's Garmin (mijn TomTom weet de weg niet meer) onze bestemming. Het ontvangst is vriendelijk maar ook niet meer dan dat, onze gastvrouw komt erg gehaast over en dat klopt ook want 10 minuten na onze aankomst is zij alweer helemaal verdwenen. Wij installeren ons op onze kamers, deze zijn ruim, smaakvol ingericht en lekker koel... Wel met wat mankementen. Op onze kamer hebben wij een golvend parket die de stoelen en staande lampen doet meedeinen op de rythme van onze voetstappen en bij Ton en Marianne is grote duisternis op het toilet. Het fenomeen Bed and Breakfast is niet bekend bij onze vrienden en eerlijk gezegd kijken zij niet echt "happy". Wij zullen toch het best van moeten maken en met elkaar houden wij het wel gezellig. s'Avonds eten wij in de dichtstbijzijnde restaurant (9 km verderop) "La Comedia" in het dorpje Vertus en als aperitief neem ik uiteraard mijn eerste glaasje champagne. Het eten is lekker en voldaan keren wij terug naar onze onderkomen. In de koelkast ligt een fles Champagne op ons te wachten door onze gastheer klaargelegd als proeverij bedoeld. Omdat wij onze gastheer niet willen teleurstellen maken wij die open en laat het ons smaken.