Route touristique du Champagne

Frankrijk, Saint-Mard-lès-Rouffy

Om 9 uur staat een goed verzorgd ontbijt ons op te wachten. Croissants, chocoladebroodjes, uiteraard stokbrood, verschillende zelfgemaakte confituren, vers fruit, yoghurt, uitgebreid voor Franse begrippen. Jan mist echter zijn eitje... Tja jij bent in Frankrijk en een ei bij het ontbijt zul je niet zo gauw vinden. Onze hospita is vanochtend allervriendelijkst en komt regelmatig checken of het voldoende is en of alles naar wens is. Zij vraagt of wij vanavond gebruik willen maken van haar "Table d'hotes". Het lijkt ons leuk en wij gaan ermee akkoord op voorwaarden dat geen vis op het menu staat want onze vrienden eten geen vis.
Een uurtje later beginnen wij aan ons dagtrip die ons langs de "Route touristique du Champagne" leidt. Snel dient zich het eerst Champagnehuis aan, dan nog een, en nog een.... Het is duidelijk er zijn hier heel veel Champagnehuizen (680 of zoiets is ons verteld). Sommige namen komen bekend voor (Moet & Chandon, Veuve cliquot, Mercier) maar van de meeste hebben wij nog nooit gehoord. Eigenlijk komen wij juist voor deze kleine voor ons onbekende huizen. Meestal bieden zij een uitstekende kwaliteit voor een redelijk prijs. In Epernay, na ons vergaapt te hebben aan de monumentale panden van de boulevard de Champagne, bezoeken wij, op advies van onze hospita, Champagne de Castellane. Wij boeken daar een rondleiding, in het Engels. Achteraf gezien had het net zo goed in het Chinees kunnen zijn. De uitspraak van de Engelse taal van onze gids (hoewel grammaticaal correct) is zo deplorabel dat zij gewoonweg onverstaanbaar is. Zelfs ik als Fransman kon het Engels van mijn landgenote niet volgen. Maar soit... Het aangeboden glaasje aan het eind van de tour maakte veel goed. Wij lunchen op een terras in Epernay alvorens wij onze route vervolgen. Het is vandaag wederom warm en zonnig...wij boffen. s'Middags rijden wij door de wijngaarden en passeren wij verschillende dorpjes. Wij stoppen in Hautviller, een allercharmantst dorpje op een heuvel gelegen kijkend over de dal en de wijngaarden. Hier wederom tig Champagnehuizen. Wij kiezen willekeurig er een uit en gaan voor een proeverij. De smaakpapillen worden verwend door de diverse soorten die wij aangeboden krijgen. Het smaakt mij uitstekend. Ton en Marianne zijn geen champagne liefhebbers maar van een proeverij zijn zij bepaald ook niet vies. Jan, die niet drinkt (nooit) wordt gelijk tot Bob gebombardeerd. Ik doe hier mijn eerste aankoop. Aan het eind van de middag wordt de lucht donkerder en dreigend, wij beslissen om huiswaarts te gaan, d.w.z. Terug naar onze B&B. Wij zitten nog even op het terras om van een drankje te genieten maar om ons heen is het een drukte van belang, alles wordt in veiligheid gebracht, auto's, tuinameublement enz... Er blijkt een weeralarm te zijn afgegeven. Men verwacht zwaar weer met flinke hagelbuien. Ik ben in ieder geval blij dat onze auto ook onder een afdakje mag staan. Om 19.30 uur nemen wij plaats aan de Table d'hotes van Isabelle et Bruno, tezamen met 4 andere medegasten, 2 Belgische dames (moeder en dochter), en 2 Duitse heren. Iedereen laat zich de keukenkunst van Isabelle smaken. Het is best vreemd op met 6 onbekenden aan tafel te zitten, iedereen doet echter zijn best om het gezellig te maken, maar door de taalbarriere komt het niet echt tot een conversatie. Bruno, onze gastheer, vertelt met veel enthousiasme uitvoerig over de verschillende soorten champagne die hij verbouwt, en natuurlijk mogen wij ook proeven. Ook tijdens de maaltijd wordt de champagne rijkelijk geschonken door de gastheer. Inmiddels is buiten het onweer lost gebarsten, harde regen, veel flitsen maar gelukkig blijft de hagel ons gespaard.