Amsterdam - Krakau

Nederland, Hoofddorp

Wij hebben de smaak te pakken, net een week thuis en nu alweer op stap. Het reisdoel is de tweede stad en voormalige hoofdstad van Polen, Krakau. Wij reizen comfortabel in een Embraer 190 van KLM Cityhopper, een première voor ons als vliegtuigen fanaten. Het gedeelte van de cabine waarin wij zitten lijkt op een kippenhok, het gekakel van zes dames op studie/zakenreis houdt de boel levendig. Wanneer een broodje aangeboden wordt door het cabine personeel hopen wij op enkele minuten rust, helaas gaat, met mond vol, het gekakel door. Één van de dames met een bijzonder schrille stem zegt ongeveer 3412 keer jaaaaaaaa, wat nu meer op het gemekker van een geit begint te lijken, de ganse boerderij is nu van de partij. Enfin zij hebben plezier en daar gaat het om. De via internet bestelde taxi staat keurig bij aankomst op ons te wachten met naambordje in de hand, de chauffeur natuurlijk, niet de taxi, het geeft een beetje een VIP gevoel. Normaal gesproken maken wij gebruik van openbaar vervoer maar vanwege bouwactiviteiten op de luchthaven en de veelvuldig moeten overstappen om ons hotel te bereiken hebben wij deze keer gekozen om in stijl te reizen, de backpackers worden oud. "Hotel Jan" (zo heet het echt) ligt pal in het centrum van de stad, 25 meter lopen naar het belangrijkste plein van de stad "Rynek Glowny" met volop activiteiten en bezienswaardigheden in de nabijheid. De kamer is royaal van afmeting, met twee Queen size bedden en een ballroom als badkamer en verder van alle gemakken voorzien, inclusief koffie/thee faciliteiten, niets om over te klagen. Wij pakken onze koffers uit en gaan gelijk de omgeving verkennen. De eerste indruk is boven verwachting, de stad ziet er verzorgd en schoon uit, de in vele verschillende kleuren geschilderde panden geven een vrolijke en gezellige sfeer. Het grote plein omringd door historische gebouwen is het allerminst sober, de vele terrassen met hun kleurrijke parasols, de optredens van tientalen straatartiesten en de kuierende wandelaars en toeristen vormen een sfeervol geheel. Vanavond proeven wij enkele Poolse specialiteiten, een enorme schnitzel met een warme aardappelsalade in mosterdachtige saus, en verschillende dumplings met kaas, aardappel of vlees gevuld, het beste te vergelijken met gefrituurde of gekookte pasteitjes. Helaas begint het te regenen, wij keren terug naar het hotel niet voordat wij een "slaapmutsje" inslaan bij de supermarkt om de hoek. Morgen begint echt de stadswandeling.