Eerste fietsdag

Nederland, Zuidlaren

Gisteravond voordat ik mijn bed inkroop ben ik eerst een gevecht aangegaan met bloeddorstige, gevleugelde, irritant zoemende monstertjes. Het bos is rijk aan muggen die geen gelegenheid missen om binnen te sluipen. Met geslepen steekangel wachten zij in de donkere hoeken van de slaapkamer totdat zij tot aanval kunnen overgaan. Gewapend met elektrische muggenmepper en insecten killer spray ga ik ze te lijf. De hier en daar aan het plafond bungelende “langpootspinnen” worden uiteraard gespaard, zij zijn onze geallieerden in deze strijd. Jan die al in de armen van Morpheus ligt merkt helemaal niets van het slagveld, hij slaapt de hele nacht als een roos, ik helaas meer als een muis. Wij ontbijten binnen, het is nog te fris om op het terras te zitten. Tegen koffietijd zitten wij bij Wietske en Lommy (mijn schoonzus en zwager). Hun chalet, op 600 meter van ons verblijf verwijderd ligt verscholen in een natuurpark waar zij van het lommerrijke omgeving en veel privacy genieten. Onze bungalow is ruim en bestaat uit een spatieuze woonkamer inclusief keuken, twee slaapkamers, één met een tweepersoonsbed en één met stapelbedden, twee badkamers waarvan één voorzien is van bubbelbad. In de tweede badkamer bevindt zich een royale douche inclusief “Sun shower” (infrarood en UV). Het geheel is solide gebouwd met degelijke materialen en aandacht voor afwerking. Jammer dat er voor het interieur niet gekozen is voor dezelfde kwaliteit, het meubilair is van het allergoedkoopste en vertoont gebreken. Wij beschikken over een ruim terras met groot granieten tafel en 4 stoelen, voor de stoelkussens was er blijkbaar geen budget meer. Voor verkoeling kunnen wij terecht in het overdekte zwembad in de tuin.
Wij doen wat boodschappen bij de lokale Jumbo en kopen gelijk vier kussentjes voor de buitenstoelen. Vanmiddag laten wij ons gidsen door W en L voor een fietstocht door de omgeving. Van Zuidlaren fietsen wij naar Midlaren langs goed verzorgde akkers waar het maïs hoog staat, de blonde haver bijna rijp voor de oogst is en de fragiele bloesem van de aardappelplanten een zoete geur verspreidt. Wij vervolgen onze route naar Noordlaren de enige van de “Laren familie” die in de provincie Groningen ligt. Het ene dorp of gehucht volgt de andere op en na de beklimming van een zeer steile brug nemen wij een korte pauze bij het Zuidlaardermeer. Wij eindigen onze tocht bij de “tapijtboerderij” die zoals de naam het al doet vermoeden… een plantenzaak herbergt. Ik ben verbaasd door het enorme assortiment aan mediterrane subtropische planten. Hoewel duidelijk is dat er voor deze planten goed wordt gezorgd heb ik mijn bedenkingen over het nut van het verhuizen van eeuwenoude olijfbomen uit Zuid-Europa om aan een mode trend te voldoen. Natuurlijk hebben die oude bomen met hun getormenteerde stammen en grillige takken een hoge decoratieve waarde maar het lijkt mij een beter idee om ze te bewonderen waar ze horen met hun diepe wortels in hun geboortegrond in plaats van ze gevangen te zetten in mega bloempotten in een trendy kantoorpand waar zij waarschijnlijk niet zullen overleven. Er is gelukkig in Zuid-Europa een beweging aan de gang om dit soort praktijken een halt toe te roepen. Over het weer mogen wij niet klagen, met een temperatuur van 22 graden, bewolkt met af en toe zon kunnen wij spreken van een mooie fietsdag. Het avondmaal wordt op het terras genuttigd maar na 8 uur gaan wij naar binnen, het wordt weer fris.

Ik kom de badkamers,even uittesten.

Monique 2021-07-11 19:38:12

Leuk geschreven Sylvain, zelfs de ongemakken weet je op komische wijze te beschrijven. 😄