Van Hoofddorp naar Blois

Nederland, Hoofddorp

Zeven jaar geleden hadden wij al plannen gemaakt om de beroemde kastelen van de Loire te bezichtigen. De uitvoering hiervan heeft op zich laten wachten maar vandaag is het eindelijk zo ver, wij vertrekken om 7.45 uur om de 680 km af te leggen die Hoofddorp van Blois scheiden. Op dit vroege uur geeft de thermometer al 25 graden aan, het belooft een tropische dag te worden en inderdaad na enkele uren stijgt het kwik naar 34 graden. De airco van de auto doet zijn uiterste best om de temperatuur binnen iets aangenamer te maken. De reis verloopt soepel op een mega file bij Antwerpen en kruipend verkeer rondom Parijs na wat zorgt voor de nodige oponthoud. Om 17.15 checken wij in bij "Hotel de France et de Guise" waar wij drie nachten zullen bivakkeren. Wij hebben voor dit hotel gekozen vanwege de ligging pal in het centrum tegenover het kasteel en de gunstige kamerprijzen. Het charmante etablissement pronkt met rijkelijk gedecoreerde plafonds en wanden en een oude donkere houten krakkende trap. De aan ons toegewezen kamer is duidelijk minder charmant, klein, zeer eenvoudig met een bezemkast als badkamertje waar je bij gebrek aan ruimte niet eens recht op het toilet kunt zitten. Afijn je raadt het al.... Jan stormt naar beneden en zijn verzoek om een andere kamer wordt gehonoreerd, het begint te lijken op een traditie met ons. Ons nieuwe onderkomen is net zo smakeloos aangekleed als de eerste maar biedt meer ruimte en een normaal te gebruiken toiletpot. Dit gezegd hebbende alle lof voor de receptioniste die er alles aan doet om ons tevreden te stellen en dit allemaal zonder haar glimlach te verliezen. Na een verfrissende douche en schone kleren is het tijd om de inwendige mens te verzorgen, een geschikt terrasje tussen het ruime aanbod is snel gevonden. Na het eten nog even wandelen door de stad om aan de relaxte en vriendelijke sfeer te snuffelen en langs de Loire om van het avondlicht te genieten die de gebouwen in het water doet reflecteren. Morgen onze eerste kastelen bezoeken.

Heel veel plezier, geniet van die mooie kastelen. Die zijn er in overvloed.