Wells Gray Provincial Park

Canada, Clearwater

Eindelijk een nacht goed geslapen. Gisteravond waren wij ook allebei doodmoe. Moe van alle indrukken die we opdoen, moe van de (te) gezonde buitenlucht (wij missen bijna de fijnstof) en ja ook de jaren beginnen te tellen. Vandaag maken wij een tocht van 68km (en terug) door een schitterend natuurgebied de provinciale Wells Grey park. Het wordt ons door het bezoekerscentrum bijna gegarandeerd dat wij beren tegen het lijf zullen lopen. Nou dat hopen wij dan maar, in dit geval zien wij graag beren op de weg. Onderweg bezoeken wij veel watervallen de ene nog indrukwekkender dan de ander. Wat een energie gaat zo maar verloren, maar ja zo is de natuur. Plotseling, komt uit de bosjes (weer) een hertachtige tevoorschijn die voor ons camper, midden op de weg, staat te huppelen. Hij verdwijnt even snel als hij kwam de bosjes weer in. Wat voor één dat was geen idee, hij had wel hele grote oren, wij zullen hem opzoeken op internet. Uren en tig watervallen verder hebben wij nog steeds geen enkele beer gezien. Plots zien wij auto's midden op de weg stil staan. Als inmiddels ervaren Canada gangers weten wij dat dit betekent dat er wat te spotten is. Wij gooien de camper aan de kant en vragen de omstanders wat er te zien is. Blijkt dat er een mamma zwarte beer met twee kleintjes net de weg is overgestoken en verderop de bosschage weer is ingedoken. Wat hebben wij toch een pech. Of toch niet.... Als ik op het punt sta om weg te rijden, zie ik ineens een zwarte vlek aan de kant van de weg, een beer en tot mijn grote verbazing zie ik de twee kleintjes in de voetstappen van mamma beer aan komen strompelen. Wat een aandoenlijke tafereel. Ik maak ongeveer tachtigduizend foto's. Mamma beer trekt zich daar helemaal niets van aan en gaat rustig door met het nuttigen van de zo te zien smakelijke paardenbloemen. De tocht naar Wells Grey park is al met al best vermoeiend, ondanks het feit dat het niet echt ver is. De weg is er bochtig, soms vrij smal, voor een camper dan en een groot gedeelte is niet geasfalteerd. Moe maar voldaan kijken wij terug op een fantastisch dag.