Reims

Frankrijk, Reims

Na een wederom prima verzorgd ontbijt gaan wij rond 10.30 uur op stap. Het regent en het is een stuk koeler dan gisteren. Vandaag staat de stad Reims op het programma, vooral de beroemde kathedraal. Ook vandaag nemen wij de toeristische route, wij hebben namelijk de tijd. Wij parkeren onze auto vlakbij de kathedraal en gaan verder te voet de stad verkennen. Eerst de kathedraal. Prachtig imposant gebouw, zowel van buiten als van binnen, een zeer belangrijk monument in de Franse geschiedenis. Hier zijn bijna alle Franse koningen gekroond en het is ook hier in dezelfde kathedraal dat Jeanne d'Arc tot ridder is geslagen eermaal zij tegen de Engelsen ter oorlog voerde. Van hoeveel gelukkige en verdrietige gebeurtenissen zijn deze stenen getuige geweest al die eeuwen. Ik word er best een beetje stil van als ik erover nadenk. Als we de kathedraal verlaten is het weer opgeknapt en het zonnetje schijnt weer. Wij dwalen door wat straatjes af, bewonderen wat mooie pleinen en gevels, om een indruk te krijgen van de stad. Mooie stad, groter dan ik dacht. Wij nuttigen onze lunch op een terras en vervolgens pakken wij onze toeristische route weer op. Wij rijden naar Vezernay, waar wij eigenlijk van plan zijn om weer een Champagnehuis te bezoeken en wat in te slaan. Helaas blijkt hier alles dicht te zijn..... Dan maar rustig richting B&B weer. Onderweg naar "huis" trotseren wij een flinke regenbui. Ondertussen heb ik flink pijn in mijn buik gekregen, die vervelend darmen van mij spelen mij weer parten. Ik ga vanavond niet eten en alleen maar water drinken, hopelijk brengt dit wat rust.... Duimen maar. Jan heeft geregeld dat ze met z'n drieën vanavond weer plaats kunnen nemen aan de Table d'hotes. 21uur ik lig in mijn bed, pijn in mijn buik, buiten begint weer te regenen en te onweren .... Bah!