5th Avenue, rockefeller center en meer

Verenigde Staten, New York City

De dag begint met een metrorit van 42nd street, voor ons het dichtstbijzijnd station, naar 57th street. Het metronet in NYC is enorm uitgebreid, het gangenstelsel vormt een ondergrondse stratenpatroon waar de mensenmassa als mieren doorheen krioelt, per dag maken 5 miljoen mensen gebruik van dit vervoermiddel. Een ongeschreven regel is dat je altijd je kaartje gereed hebt bij het passeren van de poorten zodat de "flow" niet wordt geïnterrumpeerd, een ander regel is dat wanneer je niet wilt of niet kan opschieten altijd de rechterkant aanhoudt zodat men je gemakkelijk kan passeren. De metro is zeer zeker een efficiënt en handig middel om je snel te verplaatsen maar wat jammer dat zowel de gangen als de stations zo lelijk, en vaak ook vuil zijn. Hier en daar zie je een poging tot verfraaiing door middel van bijvoorbeeld een mozaïek "kunstwerk" maar het valt in het niets tegen het gigantisch achterstallig onderhoud. De metrowagons daarentegen zien er redelijk schoon uit.
Vandaag hebben wij op ons programma 5th Avenue, de Rockefeller Center, de Public Library en daarna door naar Ground Zero. Onderweg naar 5th Avenue komen wij langs de befaamde Carnegie Hall, het Concertgebouw van New York.
Met het hoofd in de nek en met open mond vervolgen wij onze route, ons vergapend aan de majestueuze architectuur van de wolkenkrabbers, moderne gebouwen van glas en staal waarin andere bouwsels zich reflecteren. Wat helemaal ons hart sneller doet kloppen zijn de prachtige Art Deco gebouwen met zoveel details en vakmanschap afgewerkt. De mooiste en duurste materialen zijn er voor gebruikt, er is aan alles gedacht, lampen, trapleuningen... noem maar op. Vele van die gebouwen, vooral op 5th Avenue, herbergen vandaag de dag de chique winkels van de wereld topmerken, aan het ordinair vermelden van prijzen in de etalages doet hier men niet mee.
De neo-gotische silhouette van de "St Patrick Cathedral" is een verrassende afwisseling op 5th Avenue. Hoewel de architect zich heeft laten inspireren door de Dom van Keulen en de kathedraal van Amiens, is het interieur afgezien van de kleurrijke glas en lood ramen, soberder dan de meeste Europese eeuwenoude kathedralen, wat rust en sereniteit genereert.
De "Rockefeller Center" weer zo'n subliem voorbeeld van Art Deco bestaat uit negentien gebouwen waarvan sommigen met elkaar verbonden zijn door ondergrondse passages waar zich winkels en horeca gelegenheden bevinden. Het gehele complex, ook wel "the city in the city" genoemd is gebouwd tussen 1929 en 1940, het bekende Radio City Hall is er een onderdeel van. In de kerstperiode vindt men hier de grootste en de mooiste kerstboom van de stad. In de winter is er een schaatsbaan aangelegd. Wij kopen kaartjes voor het uitzichtpunt, de "top of the rock experience", de rijen zijn niet lang, de wachttijd valt dus mee. Na de, niet meer weg te denken, "security check" word je in 43 seconden van de begane grond naar de 65ste verdieping met en super snelle lift gecatapulteerd. Éénmaal boven kun je te voet nog twee etages hoger, het 360 graden uitzicht is onbeschrijflijk mooi, New York ligt aan je voeten en toch voel je je heel klein.
De "Public Library" gevestigd in een klassiek gebouw uit 1895 is onderdeel van 87 dependances en met een collectie van 53 miljoen boeken en documenten waaronder de eerste gedrukte bijbel van Guthenberg, nummer 4 op de wereldranglijst. De omvangrijke leeszalen die plaats bieden aan talloze studenten en liefhebbers, zijn een bezoek de moeite waard.
Aan "Ground Zero" zijn wij niet meer toegekomen vandaag. Je moet ook niet te veel willen, alle indrukken zijn zo overweldigend dat je aan het eind van de dag moe maar oooo zo voldaan bent. Morgen weer een nieuwe dag.