We hit the road

Verenigde Staten, Monterey

Met gemengde gevoelens nemen wij afscheid van San Francisco, wij waren graag iets langer gebleven om de stad beter te leren kennen, er is nog zoveel te zien en te doen waar wij niet aan toe gekomen zijn, het reizen per openbaar vervoer in deze uitgestrekte stad vergt enorm veel tijd waardoor je minder kan doen dan je zou willen. Aan de andere kant vind ik het persoonlijk niet erg om de hectiek, maar vooral de misère die ik hier tegengekomen ben achter mij te laten. Misschien klinkt ik een beetje negatief maar wij hebben heus wel genoten van SF en ook positiviteit ervaren zoals bijvoorbeeld de bereidwilligheid van de mensen om te helpen als je de weg zoekt of iets niet snapt, de spontane praatjes in de bus, het glaasje water dat je in elk horeca gelegenheid aangeboden krijgt, de "refill coffee" (die laatste twee zouden wij in Nederland ook moeten invoeren). Zonder al te veel spijt gooien wij de deur van onze garage achter ons dicht en begeven wij ons naar de luchthaven waar wij onze gereserveerde huurauto moeten ophalen. Wij gaan toch voor de bijl en accepteren, tegen bijbetaling, een upgrading, wij zijn nu de trotse tijdelijke eigenaren van een full automatic Chrysler S 200, een super comfortabel en ruime auto die als een trein rijdt (niet één van de NS). Ik heb nooit eerder meegemaakt dat je zelf mag kiezen welke auto je meeneemt zolang het valt in de gehuurde categorie. Wat ben ik blij met de geleende TomTom van mijn buurman, Henny ik ben je heel dankbaar, het neemt wat zorgen weg zodat je je helemaal kunt concentreren op het rijden. Onze eerste bestemming is Monterey, ongeveer 180 km zuidwaarts, niet te veel voor de eerste dag zodat wij aan de auto en aan het verkeer situatie kunnen wennen. Vanzelfsprekend kiezen wij voor de toeristische route langs de ruige kust en witte zandstranden. Rond 17uur betrekken wij onze kamer in Hotel Quality Inn, wat een aangename verrassing als wij de deur open doen, de kamer is enorm groot en beschikt o.a over een (gas) open haard, een koelkast met diepvries, een magnetron, koffie/thee faciliteiten en vier ramen, wel eens wat anders. Onze kamer is eigenlijk een soort aangebouwde huisje aan het motel, wij zijn er helemaal "happy" mee. Wij maken een rondje door Monterey, een aangename plaats en wat een rust en wat een relax tempo in vergelijking met de grote stad. Wij kopen twee grote salades bij de lokale supermarkt die wij op onze kamer consumeren, dit is onze diner vanavond. Jan valt als een blok in slaap voordat ik klaar ben met het schrijven van mijn verhaal, ik ben er jaloers op want met het slapen heb ik nog steeds moeite mee.