De Karelsbrug en de Praagse Burcht

Tsjechië, Praag

Het zeer verzorgd en uitgebreid ontbijtbuffet valt helaas bij mij helemaal verkeerd, ik word direct na het eten onwel. Dr. Google diagnosticeert een acute daling van de bloeddruk wat resulteert in een algehele malaise, eigen schuld als je een week lang streng aan je koolhydraatarm dieet houdt en ineens je te goed doet aan al het aangebodene lekkers dit in combinatie met mijn hypergevoelige maag- en darmenstelsel. Wanneer ik een beetje bijgekomen ben kunnen wij onze dagprogramma aanvangen. Via de 516 m lang en 10 m breed oudste en tevens beroemdste brug van de stad, de Karelsbrug, begeven wij ons richting de Praagse Burcht. De Karelsbrug waarvan de eerste steen in 1357 werd gelegd verbindt de Oude Stad met de wijk Malá Strana en is heel lang de belangrijkste verbinding geweest tussen de oevers van de Moldau rivier, vandaag de dag uitsluitend toegankelijk voor voetgangers. De brug is aan weerszijde geflankeerd met 30 beeldhouwwerken die vooral religieuze taferelen weergeven. Het Katholicisme is hier alom vertegenwoordigd. Het idyllische plaatje van de majestueuze toren van de brug met het kasteel op de achtergrond wordt jammer genoeg door de aanwezige mensenmassa aan het oog onttrokken. Nooit geweten dat Praag zo populair was bij toeristen, de verschillende talen en de soms exotische outfits verraden dat zij uit alle windstreken komen. Bij de burcht aangekomen is de rij bij de ingang zo lang dat wij beslissen om eerst de bedevaartsoord "Loreta" te bezoeken. Deze bestaat uit een nog bewoonde klooster en een kerk waar de overdreven versiering aan glinsterende gouden engeltjes afgewisseld met draken en ander monsterachtige wezen te veel aandacht eist. Het beeld van Christus met flinke baard gehuld in een jurk verrast ons het meest, een soort Conchita Wurst "avant la lettre". In dit gedeelte van de stad maken de paardenkoetsen plaats voor "old timers" weliswaar aangepast (lees verlengd) om meer passagiers te kunnen vervoeren. Terug bij de burcht kopen wij een seniorenkaart (50% korting) die toegang geeft tot verschillende bezienswaardigheden. De Praagse burcht bestaat eigenlijk uit een complex van meerdere gebouwen met elkaar verbonden via pleintjes en tuinen. Verschillende architecturale stijlen zijn ontstaan gedurende de 1000 jaar waaraan is gebouwd. De imposante en indrukwekkende St Vitus kathedraal, deel van het complex, waarvan de bouw startte in 1344 en waaraan bijna 600 jaar na dato de laatste hand aan het bouwsel wordt gelegd kent ook diverse bouwstijlen die verrassend genoeg tot een geheel komen. Binnen de Praagse burcht bestaan er veel meer kerken. De bekendste hiervan is de Sint-Joris basiliek die wij ook met een bezoek vereren. De "Golden Lane" oftewel het Gouden Steegje is een smal straatje die ook deel uitmaakt van de burcht. Het eeuwenoude straatje is een van de grootste toeristische trekpleisters van de stad. De elf huisjes werden gebouwd als onderkomen voor de kasteelwachten. Tussen 1916 en 1917 werd huis nummer 22 bewoond door de bekende Duitstalige schrijver Franz Kafka. Tegenwoordig doen de huisjes geen dienst meer als woonhuis. In de gebouwen zijn voornamelijk souvenirwinkels en cafés gevestigd.
Het oude Koninklijke paleis vooral beroemd om zijn immense centrale zaal waarin ceremonie of feesten werden gehouden waaronder banketten ter gelegenheid van de kroning van de Boheemse koningen, kent ook een lugubere geschiedenis.... de "defenestratie" wat in goed Nederlands betekent "uit het raam gooien" een efficiënte manier om je ongenoegen te uiten bij de destijds verantwoordelijke politici.
Het is ons duidelijk, de gouden stad heeft veel te bieden en wij hebben er nog maar een glimp van opgevangen. De half bewolkte hemel en de temperatuur rond de 20 graden hebben bijgedragen aan een aangename dag.
Moe van de vele kilometers in onze benen gaan wij vanavond niet meer de deur uit en eten in ons hotel.

Hopelijk straks geen last,van je ontbijt😉 Fijne dag weer Wij nu op Schiphol 🍹

Monique 2017-08-13 06:16:47

Klinkt als een hele actieve dag. Alleen het lezen voel ik in de benen. 😜

Marjon 2017-08-13 08:04:24

Bedoel natuurlijk allen AL het lezen.....

Marjon 2017-08-13 08:05:32

Weer een bijzonder verhaal, ik geniet mee van al het moois. (Jammer van je ontbijt perikelen, hopelijk geen herhaling.)

Lidy 2017-08-13 10:31:33

O,o, wat een verhaal (dat ontbijt), de rest ziet er goed uit*

Marjo 2017-08-13 10:36:46

Gelukkig dat je verder kon na zo'n "waarschuwing"! Ik herken de plaatjes goed. Wat in mijn herinnering aan Praag steeds naar boven komt is een klok, een (staand?) uurwerk, midden in het stadscentrum te vinden. Veel goud meen ik. Als je hem ziet, schiet dan even een plaatje....... Veel plezier! Groetjes!