Wij krijgen visite

Nederland, Zuidlaren

Wij komen op tijd ons bed uit, Jan gaat naar het dorp om proviand in te slaan en ik haal een stofdoek en een dweil door het huis, het moet presentabel zijn want wij krijgen vandaag visite. Om 11 uur zijn wij gereed en staan pontificaal te wachten op onze vrienden Peter en Monique (De Duifjes) uit Haarlem die zoals verwacht keurig op tijd zijn. Zij hebben een B&B geboekt voor één nacht, de e-bikes zijn mee zodat wij samen kunnen gaan toeren. Wij starten met een kopje koffie met wat lekkers alvorens wij op de fiets stappen voor een kennismakingsronde door Zuidlaren. Helaas blijft de lucht grijs en de temperatuur komt vandaag niet boven de 19 graden, het gekochte jasje komt goed van pas. Wij fietsen eerst door “Dennenoord” een gigantisch complex van tientallen paviljoens ingericht om patiënten met psychische en/of psychiatrische problemen op te vangen en te behandelen, Jan heeft hier vroeger gewerkt. Het lommerrijke park waarin dit zorgcentrum is gelegen beslaat een omvangrijke oppervlakte en is van groot belang voor de werkgelegenheid in het dorp. Toeristen en nieuwkomers die de drukte van de stad Groningen hebben verruild voor de rust van Zuidlaren, dragen ook bij aan een gezonde economie. Al fietsend verstrekken wij wat informatie aan onze vrienden over het dorp in het algemeen en in het bijzonder over de 7 brinken en de paardenmarkt. Voor de lunch zijn wij terug op ons terras waar Jan, zorgzaam als altijd, een uitsmijter klaarmaakt, behalve voor Monique want die lust het niet, zij krijgt een alternatief aangeboden, wij kunnen haar toch niet laten verhongeren nietwaar? Voor de middag staat een korte fietsroute gepland door het Drentse landschap, een hunebed, het symbool van de provincie mag natuurlijk niet ontbreken. Wij hebben geen haast, wij maken meerdere pauzes om van het landschap te genieten en de toeristische informatieborden te bestuderen. Zo ontdekken wij dat “onze” hunebed, G1 genaamd, als enige in de provincie Groningen is gesitueerd en dat er in de Drentse Aa otters leven.
Om 17 uur moeten de “Duifjes” zich melden bij hun gastheer, deze blijkt een beetje een rare snuiter te zijn maar gelukkig is de kamer inclusief moderne badkamer tiptop in orde. Om 18.30 uur ontmoeten wij elkaar bij “Grand Café Zuidlaren” voor het diner. Wij spreken af voor de volgende ochtend. Het was een gezellige dag, het doet ons goed om na die lange ellendige “COVID” maanden met vrienden te kunnen afspreken en gezamenlijk activiteiten te ondernemen, het blijft natuurlijk oppassen wij zijn nog steeds niet terug naar het oude normaal, die vervloekte virus staat nog op de loer.

Hahaha het was gezellig, met de mannen. En ik ben niet verhongerd 😄🚲🍽

Monique 2021-07-18 12:25:50

Klinkt allemaal heel gezellig! Binnenkort spreken we af....! Na op afstand in contact te zijn geweest met iemand die besmet bleek....was de test gelukkig negatief! Opgelucht ademhalen! Fijne dagen nog!

Tea 2021-07-18 13:04:00

Fijn hè, om weer met vrienden een dagje op te kunnen trekken.